- خداوند با نشانههای تدبیر درست که به ما نمایانده است، بر خردها آشکار شد.۱
۲. بُعد عاطفی
عقل افزون بر شناخت نظری، کارکرد عاطفی نیز دارد. به بیان دیگر، تعقل افزون بر ذهن، ابعاد عاطفی و هیجانی انسان را نیز درگیر میکند. در روایت نبوی رأفت، دهان عقل و رحمت، قلب آن معرفی شده است.۲
همچنین نقل شده است که خداوند عقل را با ده چیز پر کرد: یقین، ایمان، صدق، سکینه، اخلاص، رفق، عطیه، قنوع، تسلیم و شکر.۳ از بین این ده مورد دستکم یقین، ایمان و سکینه از عواطف انسانی هستند.
در روایتی دیگر از رسول خدا صلی الله علیه و اله ایمان به خداوند سرِ «عقل» معرفی شده است.۴
۳. بُعد اخلاقی
یکی دیگر از ابعاد به کارگیری عقل در روایات، بعد اخلاقی است. البته، این جنبه از عقل در روایات به چند شکل مطرح شده است: ۵
۱. در مواردی وظیفه عقل شناخت حسن و قبح و خوب و بد دانسته شده است؛ برای مثال، در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله نقل شده است که مَثَلِ عقل در قلب انسان همچون چراغِ میان خانه است و انسانها به وسیله عقل واجب و مستحب و خوب