69
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

حکمت به همین معنا گرفته شده است؛ برای مثال، شیخ طوسی در تفسیر تبیان حکمت را معرفت به حسن و قبح و صلاح و فساد افعال می‌داند.۱

طبری نیز در تفسیر خود حکمت را در این آیه همان معارفی می‌داند که به پیامبر صلی الله علیه و اله‌ وحی شده است.۲

ابعاد تعقل در قرآن

تعقل در قرآن - برخلاف تفکر و تعقل منطقی - تنها جنبه نظری ندارد. به بیان دیگر، تفکر قرآنی، تفکر آیه‌ای است.۳ تعقل و تفکری که در آیات قرآن بدان توصیه شده است، تفکری است که اولاً ذهن انسان از آثار و آیات ظاهری و محسوس در عالم به باطن و جنبه‌های نامحسوس آنها پی ببرد و ثانیاً افزون بر افزودن شناخت و معرفت انسان در اخلاق و شیوه رفتار او نیز تأثیر بگذارد. بنابراین، هرچند پیامدهای معرفتی این تفکر قابل انتقال به دیگران است، ولی جنبه‌های اخلاقی آن صرفاً شخصی است و به همین دلیل همه انسان‌ها موظف به تفکر و تعقل در آیات الهی هستند. تأکید بر تکرار تفکر و تعقل در آیات الهی نیز به این دلیل است که با تنبّه و تذکّر دوباره، بر ایمان افراد و پای‌بندی آنان به دستورات دینی افزوده شود. نتایج تعقل در قرآن صرفاً امری نظری نیست، بلکه امور اخلاقی و عملی را نیز در برمی‌گیرد. از همین‌روست که حتی مؤمنان بارها به تعقل در آیات و نشانه‌های الهی توصیه شده‌اند.۴

1.. شیخ طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۶، ص۴۴۰.

2.. طبری، جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج۱۴، ص۱۳۱.

3.. خندان، منطق کاربردی، ص‌۲۶.

4.. از جمله این موارد می‌‌توان به این آیات اشاره کرد: ۱) (یا ایّها الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِكُمْ لا یأْلُونَكُمْ خَبالاً وَدُّوا ما عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ وَما تُخْفی‏ صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَینَّا لَكُمُ الْآیاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ)؛ اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! محرم اسرارى از غیر خود، انتخاب نكنید! آنها از هرگونه شرّ و فسادى در باره شما، كوتاهى نمى‏كنند. آنها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشید. (نشانه‏هاى) دشمنى از دهان (و كلام) شان آشكار شده و آنچه در دل‌هایشان پنهان مى‏دارند، از آن مهم‌تر است. ما آیات را براى شما بیان كردیم اگر اندیشه كنید (سورۀ آل عمران، آیۀ ۱۱۸)؛ ۲) (وَمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَعِبٌ‏ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَیرٌ لِلَّذینَ یتَّقُونَ أَ فَلا تَعْقِلُون)؛ زندگى دنیا، چیزى جز بازى و سرگرمى نیست! و سراى آخرت، براى آنها كه پرهیزگارند، بهتر است! آیا نمى‏اندیشید؟! (سورۀ انعام، آیۀ ۳۲). برای موارد مشابه، نک: سورۀ اعراف، آیۀ ۱۶۹؛ سورۀ یوسف، آیۀ ۱۰۹؛ سورۀ مؤمنون، آیۀ ۸۰؛ سورۀ قصص، آیۀ ۶۰؛ سورۀ حدید، آیۀ ۱۷.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
68

و خاندانش۱، داوود۲، عیسی۳ و حضرت محمد صلی الله علیه و اله‌۴ و حتی کسانی که پیامبر نیستند، مانند لقمان اعطا شده است.۵ حکمت از امور و علوم وحیانی است۶ و قرآن متنی حکمت‌آمیز است.۷ کتاب و حکمت هر دو به پیامبران تعلیم داده شده‌اند.۸ حتی گاه از عبارت «اَنزَلَ» به‌جای تعلیم استفاده شده است که منشأ وحیانی حکمت را آشکارتر می‌کند.۹

بنابراین، هنگامی که در قرآن به پیامبر صلی الله علیه و اله‌ دستور داده می‌شود که به وسیله حکمت مردم را به مسیر حق دعوت کند، بی‌شک، مقصود تنها دعوت با ابزار برهان منطقی نیست، بلکه مجموعه‌ای از معارف الهی و وحیانی است که بخشی از آنها به حوزه اعتقادات و بیشتر آنها به حوزه اعمال انسانی مربوط می‌شود. در بسیاری از کتب تفسیری که پیش از ورود فلسفه به ادبیات کلامی و تفسیری نوشته شده‌اند، نیز

1.. سورۀ نساء، آیۀ ۵۴.

2.. سورۀ بقره، آیۀ ۲۵۱؛ سورۀ ص، آیۀ ۲.

3.. سورۀ مائده، آیۀ ۱۱۰؛ سورۀ زخرف، آیۀ ۶۳.

4.. سورۀ نساء، آیۀ ۱۱۳.

5.. دربارۀ اعطایی بودن حکمت، نک به آیۀ شریفۀ (يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثيرا) (سورۀ بقره، آیۀ ۲۶۹).

6.. (ذلِكَ مِمَّا أَوْحى‏ إِلَيْكَ رَبُّكَ مِنَ الْحِكْمَةِ) (سورۀ اسراء، آیۀ ۳۹).

7.. (القرآن الحکیم) (سورۀ یس، آیۀ ۲).

8.. تعلیم کتاب و حکمت اصطلاحی پرکاربرد در آیات قرآن است. برای مثال، می‌توان به این آیات اشاره کرد: (وَيُعَلِّمُهُ الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْراةَ وَالْإِنْجيل‏) (سورۀ آل‌عمران، آیۀ۴۸)؛ (لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي‏ ضَلالٍ مُبينٍ) (سورۀ آل‌عمران، آیۀ ۱۶۴)؛ (إِذْ قالَ اللَّهُ يا عيسَى ابن مَرْيَمَ اذْكُرْ نِعْمَتي‏ عَلَيْكَ وَعَلى‏ والِدَتِكَ إِذْ أَيَّدْتُكَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَكَهْلاً وَإِذْ عَلَّمْتُكَ الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْراةَ وَالْإِنْجيل‏) (سورۀ مائده، آیۀ ۱۱۰)؛ (رَبَّنا وَابْعَثْ فيهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزيزُ الْحَكيم) (سورۀ بقره، آیۀ‏ ۱۲۹).

9.. (وَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَكانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظيماً) (سورۀ نساء، آیۀ ۱۱۳).

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20723
صفحه از 297
پرینت  ارسال به