بهمعنای عقل بهکار رفته است.۱ جانشینی «اولوا الالباب» بهجای «قوم یعقلون» در برخی آیات این ادعا را که «لبّ» در این آیات معنایی نزدیک عقل دارد، تقویت میکند؛ برای مثال، میتوان به این دو آیه شریفه اشاره کرد که - در ساختاری مشابه - در آیه نخست از عقل و در آیه دوم از اولی الالباب استفاده شده است:
۱.(وَاخْتِلافِ اللَّیلِ وَالنَّهارِ وَما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ رِزْقٍ فَأَحْیا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَتَصْریفِ الرِّیاحِ آیاتٌ لِقَوْمٍ یعْقِلُون) .۲
۲.(إِنَّ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلافِ اللَّیلِ وَالنَّهارِ لَآیاتٍ لِأُولِی الْأَلْباب).۳
اصطلاح دیگر «اولی النهی» است. «نَهْی» به معنای بازداشتن و دور داشتن از چیزی است.۴ در کتب لغت «نهیه» به معنای عقل نیز بهکار رفته است؛ زیرا عقل، انسان را از امور قبیح بازمیدارد. این اصطلاح نیز در قرآن جانشین عقل شده است:
۱.(وَما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ إِلاَّ رِجالاً نُوحی إِلَیهِمْ مِنْ أَهْلِ الْقُرى أَ فَلَمْ یسیرُوا فِی الْأَرْضِ فَینْظُرُوا کَیفَ کانَ عاقِبَةُ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَدارُ الْآخِرَةِ خَیرٌ لِلَّذینَ اتَّقَوْا أَ فَلا تَعْقِلُون).
۰.۲. (أَ فَلَمْ یهْدِ لَهُمْ کَمْ أَهْلَکْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ یمْشُونَ فی مَساکِنِهِمْ إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِأُولِی النُّهى).
به جز آنچه تا کنون گفته شد و ارتباط نزدیکتری با عقل داشت، میتوان به واژه «حکمت» نیز اشاره کرد. هرچند حکمت امروزه در برخی کتب منطقی و فلسفی بر