65
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

وَالْأَبْصارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ).۱

از شواهد دیگری که بر هم‌پوشانی قلب و فؤاد دلالت دارد آیه‌ ۱۰ سوره‌ قصص است: (وَأَصْبَحَ فُؤَادُ أُمِّ مُوسَى فَارِغاً إِنْ کَادَتْ لَتُبْدِی بِهِ لَوْلَا أَنْ رَبَطْنَا عَلَى قَلْبِهَا)؛ و قلب مادر موسى از همه چیز (جز یاد فرزندش) تهى گشت و اگر دل او را محکم نکرده بودیم، نزدیک بود مطلب را افشا کند».

بر اساس این آیه تثبیت فؤاد دقیقاً با عنوان ربط قلب آمده که نوعی جانشینی را نشان می‌هد؛ یعنی در مقامی که باید فؤاد به‌کار رود قلب به‌کار رفته است و معنای این چیزی جز هم‌پوشانی معنایی فی‌الجمله نیست.۲

نکته دیگری که به مباحث وجودشناسی عقل مربوط می‌شود، اعطایی بودن آن است. به بیان دیگر، خداوند قلب و فؤاد (که ابزار تعقل انسان هستند) را به انسان‌ها اعطا کرده است. بررسی آیاتی که در آنها به جعل قلب یا فؤاد اشاره شده۳ و همچنین آیاتی که در آنها به طبع، زیغ و ختم قلب یا فؤاد تأکید شده است، مؤید این ادعاست.۴ بنابراین، هرچند قلب و فؤاد از سوی خداوند به انسان‌ها اعطا شده‌اند، ولی گاه خداوند برخی افراد را از به‌کارگیری این ابزار معرفتی بازمی‌دارد.

اصطلاح دیگر «اولوا الالباب» است. «لُبّ» در لغت عرب به معنای خالص و عصاره هر چیز است و از این‌رو، که خلاصه و عصاره انسان عقل اوست، مجازاً

1.. سورۀ نحل، آیۀ ۷۸.

2.. این تحلیل را از کتاب در آستانۀ چاپ آقایان محمدتقی سبحانی، شعبان نصرتی و محمد رکعی در پژوهشکده کلام با نام علم و معرفت در آیات و روایات گرفته‌ام.

3.. برای مثال، می‌توان به آیۀ (وَجَعَلَ لَكُمْ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ) (سورۀ ملک، آیۀ ۲۳) یا آیۀ «وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ) (سورۀ نحل، آیۀ ۷۸) اشاره کرد.

4.. برای مثال، نک: سورۀ انعام، آیۀ ۲۵؛ سورۀ توبه، آیۀ ۹۳؛ سورۀ اعراف، آیۀ ۱۰۰.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
64

حقیقت را با آن درک کنند؛ یا گوش‌هاى شنوایى که با آن (نداى حق را) بشنوند؟ زیرا چشم‌هاى ظاهر نابینا نمى‏شود، بلکه دل‌هایى که در سینه‏هاست کور مى‏شود.۱ همچنین این‌که قلب را در کنار سمع و بصر قرار داده است، این احتمال را تقویت می‌کند که قلب مرکز ادراکات غیرحسی انسان است: (خَتَمَ اللَّهُ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ‏ وَعَلى‏ سَمْعِهِمْ وَعَلى‏ أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ وَلَهُمْ عَذابٌ عَظیم)؛ خداوند بر دلها و گوش‌هاى آنان مُهر نهاده و بر چشم‌هایشان پرده‏اى افکنده شده و عذاب بزرگى در انتظار آنهاست‏.۲ البته، نه‌تنها فعل عقل که برخی افعال مشابه با عقل مانند فقه۳، علم۴، سمع۵، تدبر۶ و تذکر۷ نیز در قرآن به قلب نسبت داده شده است.

از واژه‌هایی که به‌جای «قلب» در قرآن ذکر شده «فؤاد» است. در قرآن در جاهایی که فؤاد کنار سمع و بصر قرار گرفته، از قلب نیز در کنار سمع و بصر یاد شده است و این موارد دقیقاً زمانی است که قرآن قصد دارد منابع معرفتی را استقرا کند.

هر جا که فؤاد کنار سمع و بصر آمده قرآن در مقام استقرای تمامی ابزارهای معرفتی انسان، یعنی سمع و بصر و قلب است؛ مانند (وَجَعَلَ لَکُمْ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ)۸ و (وَاللَّهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ لا تَعْلَمُونَ شَیْئاً وَجَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ

1.. سورۀ حج، آیۀ ۴۶.

2.. سورۀ بقره، آیۀ ۷.

3.. (وَمِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ وَجَعَلْنا عَلى‏ قُلُوبِهِمْ‏ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوه‏) (سورۀ انعام، آیۀ ۲۵).

4.. (إِنَّمَا السَّبيلُ عَلَى الَّذينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَهُمْ أَغْنِياءُ رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوالِفِ وَطَبَعَ اللَّهُ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ‏ فَهُمْ لا يَعْلَمُون)‏ (سورۀ توبه، آیۀ۹۳).

5.. (أَ وَلَمْ يَهْدِ لِلَّذينَ يَرِثُونَ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ أَهْلِها أَنْ لَوْ نَشاءُ أَصَبْناهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَنَطْبَعُ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ‏ فَهُمْ لا يَسْمَعُون)‏ (سورۀ اعراف، آیۀ ۱۰۰).

6.. (أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ‏ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها) (سورۀ محمد، آیۀ ۲۴).

7..(إِنَّ في‏ ذلِكَ لَذِكْرى‏ لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ‏ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهيدٌ) (ق، آیۀ۳۷).

8.. سورۀ ملک، آیۀ ۲۳.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20795
صفحه از 297
پرینت  ارسال به