45
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

در کلام شیعه مناظرات متکلمان بزرگی مانند هشام بن حکم، هشام بن سالم و مؤمن طاق توسط شاگردانشان نوشته شده و به کتاب تبدیل می‌شد. نجاشی در مورد هشام بن حکم از سه کتاب یاد می‌کند که در واقع، تدوین شاگردان او از همین جلسات مناظره است که به‌صورت نقل قول مستقیم مکتوب شده‌اند.۱

دسته دوم از نگارش‌های کلامی در این دوره کتب مستقلی است که یک متکلم در یک موضوع نگاشته است. رساله ارجاء حسن بن محمد بن حنفیه،۲ رساله‌های حسن بصری۳ و رساله‌های ابوحنیفه۴ نمونه‌هایی از این آثار هستند. با این حال، همه این آثار مسئله‌محور یا موضوع‌محوراند؛ برای مثال، به مسئله امامت، استطاعت یا معرفت پرداخته شده است. در این دوره کتاب‌هایی که جامع آراء و عقاید کلامی باشند در دست نداریم.

مهم‌ترین ویژگی کلام امامیه در این دوره استقلال فکری آن نسبت به دیگر جریان‌های فکری (مانند معتزله) در علم کلام است. امامیه در این دوره نه‌تنها در حوزه امامت با غیرشیعیان اختلاف داشتند، بلکه در حوزه مسائل توحیدی نیز به نقد جریان‌های کلامی دیگر مانند معتزله و اصحاب حدیث می‌پرداختند.‌

دوره تدوین

این دوره در کلام اسلامی از اوایل سده سوم و در کلام شیعه با کمی فاصله (پس از پشت سر گذاشتن یک دوره فترت و رکود) از اوایل سده چهارم آغاز شد و تا اواخر

1.. همان، ص۴۳۳.

2.. اصل این رساله را فان اس در مجله عربیکا آورده و رسول جعفریان با استفاده از او در کتاب مقالات تاریخی نقل کرده است (نک: جعفریان، مقالات تاریخی، ج۱۰، ص۳۱- ۳۴).

3.. دربارۀ آثار وی، نک: ثبوت، «حسن بصری»، ص۲۸۶.

4.. دربارۀ آثار وی، نک: پاکتچی، «ابوحنیفه»، ص۴۰۳- ۴۰۶.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
44

خطبه‌ها مهم‌ترین این آثار هستند. در حقیقت، هیچ رساله کلامی مشخصی از این دوره در دست نداریم.

دوره شکل‌گیری کلام نظری

این دوره از سال هشتاد هجری قمری آغاز شده و تا اوایل سده سوم ادامه دارد. در این دوره مباحث سیاسی گذشته رنگ و بوی کلامی و نظری به خود گرفتند و فرقه‌های کلامی به آرامی شکل یافتند. عالمان مسلمان به تبیین معارف اعتقادی پرداختند و عنوان کلام از این دوره به بعد بر این دانش نهاده شد. نگارش‌های کلامی از این دوره آغاز شد و مباحث پراکنده شفاهی که در قالب جدل و مُناشده صورت می‌گرفت، جای خود را به مجالس رسمی مناظره داد. در دوره خلفای عباسی - و به‌ویژه از زمان هارون الرشید به بعد - این مجالس شکل‌ منظم‌‌تری به خود گرفت و وزرای عباسیان به‌ویژه بَرامکه در برگزاری این جلسات نقش مهمی داشتند. در این مجالس صاحبان آراء از حدود مجادله فراتر می‌روند و جلسات مناظره با قرار قبلی و با حضور طرفین بحث و حتی بنا به گزارش‌های تاریخی با حضور داور برگزار می‌شود. این مناظره تا زمانی ادامه می‌یافت که جمع حاضر یا داور این مجالس بتواند در مورد مباحث طرفین اظهار رأی کند.۱ این گفت‌وگوها در تاریخ به «المجالس» معروف شده‌اند؛ برای مثال، نجاشی در کتاب خود در موارد بسیاری از کتاب‌های المجالس یاد می‌کند.۲

1.. نمونه‌ای از این مناظرات در اختیار معرفة الرجال آمده است. در این مناظره هشام بن حکم به عنوان داور مجلس مناظره تعیین می‌شود (نک: شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ص‌۲۵۸-۲۶۳).

2.. نجاشی، رجال، ص۲۵۱، ‌۲۵۹و۴۳۳.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20545
صفحه از 297
پرینت  ارسال به