41
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

دین نمی‌پرداختند، بلکه نخستین ویژگی متکلمان مسلمان ورود به عرصه نظریه‌پردازی و فهم عقلانی دین بود و نخستین تمایز آنان با اصحاب حدیث همین روش آنان بوده است.

به جز فارابی برخی مستشرقان نیز این ادعا را نسبت به علم کلام مطرح کرده‌اند؛ برای مثال، لوئیس گاردیه در مقایسه علم کلام و الهیّات مسیحی همین ادعا را مطرح کرده و می‌گوید علم کلام در اسلام تنها به دفاع از اسلام می‌پردازد و این علم را می‌توان معادل apology دانست، نه الاهیات؛ زیرا علم الهیّات در پی فهم ایمان است و در علوم اسلامی علم فقه عهده‌دار این بخش است نه کلام.۱

در مقابل این دیدگاهِ فارابی، جاحظ در رساله فی صناعة علم الکلام علم کلام را اصلی‌ترین علم می‌داند که به فهم یقینی عقاید دینی می‌پردازد۲ و این علم را در مقابل «علم الفتیا» که همان علم فقه و حلال و حرام است قرار می‌دهد.۳ مشابه همین دیدگاه در سخنان ابوحیان توحیدی نیز آمده است:

۰.«اما علم الکلام فإنه باب من الاعتبار فی اصول الدین یدور النظر فیه علی محض العقل فی التحسین والتقبیح والاحالة والتصحیح والایجاب والتجویز والاقتدار والتعدیل والتجویر والتوحید والتفکیر والاعتبار فیه ینقسم بین دقیق ینفرد العقل به وبین جلیل یفزع الی کتاب اللّه تعالی فیه».۴

با این حال در این پژوهش همان‌‌‌‌‌‌‌طور که در تلقی امروزین جامعه علمی کشور نیز

1.. عبدالرحمن بدوی، مذاهب الاسلامیین، ص۱۳-۱۴. برخی اندیشمندان امامیه در دورۀ معاصر نیز این دیدگاه را مطرح کرده‌اند. نک: سبحانی، «کلام امامیه: ریشه‌ها و رویش‌ها»، ص۷-۸؛ برنجکار، روش‌شناسی علم کلام، ص۱۹- ۲۱.

2.. جاحظ، رسائل الجاحظ، ص۵۳- ۵۴ و ۳۰۷؛ نک: جاحظ، ‌المحاسن والاضداد، ص۸.

3.. جاحظ، رسائل الجاحظ، ص۵۷-۵۸.

4.. ابوحیان توحیدی، ثمرات العلوم، ص۱۹۲- ۱۹۳.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
40

یونس بن یعقوب او از امام صادق علیه السلام‌ نقل کرده است که «وای بر متکلمان! می‌گویند این درست می‌آید و آن درست نمی‌آید؛ این نتیجه می‌دهد و آن نتیجه نمی‌دهد؛ این را می‌فهمیم و آن را نمی‌فهمیم».۱ این در حالی است که در گزارش‌های دیگر، اصحاب الحدیث را تسلیم‌شدگان در برابر سخنان ائمه اطهار علیهم السلام معرفی کرده‌۲ و آنان را در مقابل اصحاب الکلام قرار داده‌اند.۳

بنابراین، بخش مهمی از رفتار متکلمان و همچنین اختلاف آنان با اصحاب الحدیث در شیوه برخورد با متون و معارف وحیانی بوده است. متکلمان به نقد و بررسی عقلانی این معارف پرداخته و با تکیه به عقل خود به نظریه‌پردازی در این حیطه می‌پرداختند؛ در حالی که محدّثان چنین رویکردی نداشتند.

متکلمان افزون بر این شیوه استنباطی به عرصه دفاع از اندیشه‌های خود در برابر دیگر جریان‌های درونی و بیرونی نیز وارد می‌شدند و به مجادله و مناظره عقلی می‌پرداختند. برخی مجالس مناظره این متکلمان در منابع تاریخی۴ و روایی۵ گزارش شده است. مهم‌ترین ویژگی این متکلمان نظریه‌پردازی عقلی در عرصه دین و ورود به عرصه دفاع بوده است. بررسی مناظرات موجود به‌خوبی این ادعا را اثبات می‌کنند.

بنابراین، آنچه فارابی در تعریف علم کلام گفته است، مبنی بر این‌که کلام ملکه‌ای است که آدمی به وسیله آن می‌تواند از عقاید و افعالی که صاحب دین به آن تصریح کرده دفاع کند و باطل بودن هر آنچه با دین مخالف است را اثبات کند،۶ با واقعیت تاریخی سازگار نیست؛ زیرا متکلمان همان‌‌‌‌‌‌‌طور که گفته شد، تنها به دفاع از

1.. کلینی، کافی، ج۱، ص۱۷۱.

2.. صفار، بصائر الدرجات، ج۱، ۵۲۴.

3.. همان، ص۵۲۱.

4.. برای مثال، نک: مقدسی، البدء والتاریخ، ج۱، ص۳۴۸- ۳۵۱؛ ابن قتیبه، عیون الاخبار، ج۲، ص۱۵۳- ۱۵۴.

5.. برای مثال، نک: شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ص۱۸۸ و ۱۹۰.

6.. فارابی، احصاء العلوم، ص۸۵- ۸۶.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20781
صفحه از 297
پرینت  ارسال به