33
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

فصل اول: کلیات و مفاهیم

مفاهیم

تطوّر

واژه «طور» در لغت عرب به معنای «تارة» به‌کار رفته است۱ که در فارسی معادل «گاهی» یا «دوره‌ای از زمان» است. این واژه همچنین به معنای «حال» و در شکل جمع به معنای احوال به‌کار رفته است. شکل فعلی این واژه در کتب لغت رایج نیست و در شکل ثلاثی مزید و هیچ‌گاه در باب تَفَعُّل به‌کار نرفته است. با این حال این لغت در کاربردهای جدید زبان عربی و همچنین در زبان فارسی به فراوانی به‌کار رفته است.

معنای رایج و نخست تطور در زبان عربیِ نوین تکامل یافتن و توسعه یافتن است۲ که معادل evolution در زبان انگلیسی است. نظریه تکامل داروین نیز که در زبان انگلیسی theory of evolution خوانده شده است، در عربی به «نظریة التطور» یا

1.. ابن منظور، لسان العرب، ج۴، ص۵۰۷.

2.. آذرنوش، فرهنگ معاصر عربی - فارسی، ص۴۰۵.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
32

فرموده و نکات ارزشمندی را به بنده تذکر دادند و استاد گرامی جناب آقای قاسم جوادی که از روزهای آغازین طلبگی تاکنون پدرانه مرا در امر تحصیل یاری کردند و در این اثر نیز نکات ارزشمندی از ایشان آموختم، قدردانی می‌کنم.

از مسئولان محترم پژوهشگاه قرآن و حدیث و به‌طور خاص آیة‌اللّه ری‌شهری، حجة الاسلام والمسلمین دکتر برنجکار و استاد عزیزم جناب حجة الاسلام و‌المسلمین محمد‌ تقی سبحانی به دلیل حمایت‌های مالی و معنوی‌شان در این مدت متشکرم. از دوستان و همکاران عزیزم در این پژوهشگاه نیز که در تمام مراحل نگارش این اثر نکات ارزشمندی را به بنده تذکر دادند، متشکرم؛ به‌طور خاص از حجة‌الاسلام سیدحسن طالقانی که بخش‌هایی از کار را مطالعه کردند و مرا در بهبود آن یاری دادند و همچنین از همکاران گروه تاریخ کلام آقایان توران، حسینی‌زاده، رجبی، منصوری‌راد، موسوی تنیانی و نعیم‌آبادی و گروه مطالعات موضوعی آقایان عبدالمجید اعتصامی، عبدالهادی اعتصامی، امیرخانی، بهرامی، کافی، موسوی که در تکمیل و بهبود بخش‌هایی از کتاب مرا یاری رساندند، متشکرم.

همچنین از پدر و مادرم که زمینه آشنایی مرا با معارف دینی فراهم کردند و همسر عزیزم که از ابتدای طلبگی مشکلات مادی و معنوی بسیاری را تحمل کرده و در این مدت به‌طور خاص سختی‌ها و مشقت‌های دوری از بنده را تحمل کردند، قدردانی می‌کنم.

محمد جعفر رضایی

شهریور ۱۳۹۵

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20578
صفحه از 297
پرینت  ارسال به