31
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

شده است و ‌رابطه عقل و وحی را در دو مدرسه کلامی کوفه و بغداد مقایسه کرده است. این پایان‌نامه هرچند در اصل فرضیه به این پژوهش نزدیک است، ولی به جریان‌های درونی مدرسه کوفه توجهی نداشته و نقش ظهور متکلمان امامیه در مدرسه کوفه را در بحث عقل بررسی نکرده است. همچنین او به دیدگاه‌های مدرسه قم نپرداخته و مدرسه بغداد را به طور کلی در برابر مدرسه کوفه قرار داده و به تمایز جریان‌های درونی بغداد نیز اشاره نکرده است.

برخی از آثار نیز به طور جزئی به بخشی از موضوع این پژوهش پرداخته‌اند؛ برای مثال، می‌توان به مقاله گلدزیهر با عنوان «افکار نوافلاطونی و گنوسی در حدیث» اشاره کرد. او در این مقاله به‌طور خاص به روایات عقل پرداخته و همه روایات مربوط به خلقت و آفرینش عقل را برگرفته از نظریه صدور نوافلاطونی دانسته و آن را با نظریه خلقت قرآنی ناسازگار دانسته است.۱

همچنین باید از مقاله محسن کدیور یاد کرد که در تقابل با مکدرموت به تبیین دیدگاه شیخ مفید در بحث عقل پرداخته است. او برخلاف مکدرموت، معتقد است که شیخ مفید نیز مانند شاگردانش سید مرتضی و شیخ طوسی به ‌حجیّت استقلالی و انحصاری عقل در علم کلام معتقد بوده است.۲ با این حال تحلیل او از اندیشه شیخ مفید بیشتر مبتنی بر آرای شاگردان او مانند سید مرتضی و شیخ طوسی است و به همین دلیل جای تردید جدّی دارد.

در پایان لازم می‌دانم از استاد گرامی جناب حجة الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی که حق استادی بر بنده دارند و این اثر نیز نتیجه حضور در جمعی است که ایشان هدایت علمی آن را بر عهده دارند، تشکر کنم. همچنین از استاد گرامی‌ام جناب حجة الاسلام و المسلمین دکتر شریعتمداری که این اثر را با دقت مطالعه

1.. گلدزیهر، «افکار نوافلاطونی و گنوسی در حدیث»، ص۱۸۴-۱۸۷.

2.. محسن کدیور، «مقام عقل در اندیشه شیخ مفید»، ص۲۷.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
30

«الجابری و اللامعقول الشیعی»۱ اثر ادریس هانی، کتاب الفکر الامامی فی النقد الجابری: دراسة نقدیة حول منهجیة ومنطلقات، محمد عابد الجابری لنقد الفکر الامامی۲ اثر احمد محمد نمر، کتاب دراسات نقدیة فی الفکر العربی المعاصر۳ اثر کامل الهاشمی، مقاله «التیار التغریبی العلمانی العربی و دراسة فکر الامام الصادق - محمد عابد الجابری نموذجاً»۴ نوشته زهیر غزاوی و مقاله «بررسی و نقد دیدگاه محمد عابد الجابری درباره تشیع» نوشته محمود جنیدی جعفری و سیدسعید جلالی اشاره کرد.

دو پایان نامه در سطح کارشناسی ارشد نیز در دانشگاه قرآن و حدیث در این زمینه نگاشته شده‌اند، یکی از این پایان‌نامه‌ها «جریان ‌عقل‌گرایی در شیعه امامیه تا سده هفتم در آینه آثار محدّثان و متکلمان امامیه» نوشته مهدی قندی و با راهنمایی میرمسعود فاطمی است که در سال ۱۳۸۹ دفاع شده است که با وجود تحقیق و تتبع بسیار زیاد توجهی به سیر تطور مباحث مرتبط با عقل در تاریخ کلام امامیه نداشته و تنها تلاش داشته تا به نوعی شواهد مرتبط با عقل‌گرایی در امامیه را نشان دهد.

به بیان دیگر، مسئله آن رساله نشان دادن شواهد و نشانه‌های عقل‌گرایی در امامیه تا سده هفتم بوده است. در حالی که پژوهش حاضر به تطور معنا و جایگاه عقل تا سده پنجم و نقاط تمایز جریان‌های مختلف امامیه می‌پردازد. رساله دیگر توسط سید احمد حسینی بهارانچی و به راهنمایی محمدتقی سبحانی در سال ۱۳۹۰ دفاع

1.. ادریس هانی، «الجابری و اللامعقول الشیعی»، المنهاج، العدد الثامن، شتاء ۱۴۱۸ق/ ۱۹۹۷م.

2.. محمد النمر، الفکر الامامی فی النقد الجابری: دراسة نقدیة حول منهجیة و منطلقات د. محمد عابد الجابری لنقد الفکر الامامی، بیروت: موسسة ام القری للتحقیق والنشر، ۱۴۲۵ق/ ۲۰۰۵م.

3.. کامل الهاشمی، دراسات نقدیة فی الفکر العربی المعاصر، بیروت: موسسة ام القری للتحقیق والنشر، ۱۴۱۶ق.

4.. زهیر غزاوی، «التیار التغریبی العلمانی العربی و دراسة فکر الامام الصادق-محمد عابد الجابری نموذجاً»، المنهاج، العدد السابع، خریف ۱۴۱۸ق/ ۱۹۹۷م.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20705
صفحه از 297
پرینت  ارسال به