271
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

می‌شود. به نظر سید مرتضی آنچه این وجوب را همیشگی می‌کند، نه بیان احکام و شرایع (مانند پیامبران) و نه تنبیه عقل (همچون دیدگاه شیخ مفید) و... است، بلکه نیازمندی انسان‌ها به رئیسی است که با وجود او از اختلافات و ظلم و ستم جلوگیری شود و به وسیله آن انسان‌ها به طاعت نزدیک و از معصیت دور شوند. به نظر او این وجوب به دو شرط بستگی دارد: ۱) ثبوت تکلیف عقلی؛ ۲) ارتفاع عصمت.۱ بنابراین، در نگاه سید مرتضی در صورت عدم تکلیف سمعی (نبودن شریعت و رسالت) نیز نصب امام از سوی خداوند واجب است.

بنابراین، از نظر سید مرتضی سخنان معتزله درباره امامیه نادرست است؛ زیرا امامیه قائل به وجوب ارسال پیامبران در همه دوره‌های تاریخ نیستند. البته، سید مرتضی در صورت وجود تکلیف سمعی و شریعت ادله‌ دیگری نیز برای وجوب امامت اقامه کرده است که از آن جمله می‌توان به نبود ‌حجّتی قاطع بر شرایع در همه موارد (از قرآن، سنت متواتر و اجماع) و حفاظت از شرع و ممانعت از تحریف آن اشاره کرد.۲

بنابراین، از نگاه سید مرتضی دلیل وجوب امامت هیچ ربطی به شرایع ندارد و حتی اگر زمانی فرض شود که شریعتی نباشد، باز هم نیازمند نصب امامی (رئیسی معصوم) از سوی خداوند هستیم. با این حال، در دوره کنونی که شریعت اسلام وجود دارد و تا قیامت نیز ادامه خواهد داشت، حفاظت از شرع و ممانعت از تحریف آن نیز دلیلی افزون بر ضرورت وجود امام خواهد بود.

بنابراین، از نگاه سید مرتضی می‌توان در بحث ‌رابطه عقل و وحی به نکات زیر اشاره کرد:

۱. عقل در علم و نتایج‌اش نیازمند سمع نیست و تنها راه اکتساب معارف

1.. علم الهدی، الذخیرة، ص‌۴۰۹

2.. همان، ص‌۴۲۴


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
270

این مشابه همان چیزی است که معتزله در حسن و وجوب بعثت گفته‌اند.۱

هرچند سید مرتضی تنها دلیل وجوب بعثت را بنا بر آنچه گفته شد، می‌داند، ولی ممکن می‌داند که برخی پیامبران تنها برای تأکید بر واجبات عقلی مبعوث شوند؛ زیرا ممکن است تأکید آنها تأثیر بیشتری در انجام این امور داشته باشد. از نظر سید مرتضی این تنها بر حسن بعثت دلالت می‌کند نه وجوب آن. امور دیگر مانند بیان لغات یا بیان خواص ادویه و... نیز دلیلی بر حسن بعثت هستند نه وجوب آن.۲ حال آیا در همه حال، ارسال پیامبران واجب است؟ معتزله تصریح می‌کنند که (برخلاف دیدگاه امامیه) ارسال پیامبران در همه حال و همیشه واجب نیست.۳

به بیان دیگر، ارسال پیامبران تنها در صورتی واجب است که خداوند بداند مصالحی در این کار برای مکلفان وجود دارد. به بیان دیگر، چون مصالح به اقتضای افراد و شرایط زمان و مکان متفاوت است، لزوم ارسال پیامبران نیز همیشگی نیست. این سخنان در حقیقت در ردّ دیدگاه قائلان به وجوب رسالت و امامت در همه دوران‌ها (به‌طور خاص امامیه) گفته شده است.

سید مرتضی هرچند در دلیل وجوب بعثت با معتزله هم‌نظر است، ولی به این پرسش نمی‌پردازد و آن را طرح نمی‌کند. بی‌شک، سید مرتضی نیز نباید ارسال پیامبران را همیشگی بداند. با این حال، او برای اثبات ضرورت امامت (و نه نبوت) در همه دوره‌ها طرحی نو در می‌اندازد. او با این‌که به استقلال و انحصار عقل در شناخت معارف معتقد است و ارسال پیامبران را همیشگی نمی‌داند، ولی قائل به وجوب امامت (گاه این امام پیامبر است و گاه غیر پیامبر) در همه ادوار تاریخ

1.. ملاحمی خورزمی، الفائق فی اصول الدین، ص‌۲۹۸- ۲۹۹.

2.. علم الهدی، الذخیره، ص‌۳۲۳- ۳۲۴.

3.. قاضی عبدالجبار، المغنی، ج ۱۵، ص۹۷- ۹۸؛ ملاحمی خوارزمی، الفائق فی اصول الدین، ص۳۲۵.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20616
صفحه از 297
پرینت  ارسال به