229
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

خداوند نمی‌تواند کسی را مکلف به امری کند، مگر آن‌که دلیلی برای این امر وجود داشته باشد؛ زیرا خداوند حکیم است و حکیم کار عبث انجام نمی‌دهد.۱ افزون بر این می‌توان به روش فقهی فضل بن شاذان اشاره کرد که به ادعای شیخ صدوق مبتنی بر قیاس بوده است.۲

پیشتر گفته شد که یونس بن عبدالرحمن (و شاید بنا به ادعای برخی هشام بن حکم) و شاگردانش در فقه از نوعی اجتهاد استفاده می‌کردند و از سوی برخی مخالفان به قیاس‌گرایی متهم شده‌اند.

کتاب العلل فضل بن شاذان نمونه خوبی است که عقل‌گرایی او را در فقه نشان می‌دهد.۳ گویا فضل بن شاذان و پیشینیانش - مانند هشام بن حکم و یونس بن عبدالرحمان - در فقه گرایشی عقل‌گرایانه داشته‌اند و معتقد بوده‌اند که علل احکام را می‌توان با عقل به دست آورد، در حالی که حدیث‌گرایانی چون شیخ صدوق اعتقاد داشتند که اصل حکم و علت آن تعبدی است و عقل توانایی شناخت هیچ کدام را ندارد.۴

ابوالقاسم کوفی (۳۵۲ق) نیز متکلم دیگری در این دوران است که اندیشه‌هایش به اندیشه اصحاب امامیه در کوفه نزدیک است. او از متکلمان امامیه در سده چهارم

1.. شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۱، ص‌۲۲۱.

2.. شیخ صدوق، کتاب من لایحضره الفقیه، ج ۴، ص۲۷۰.

3.. هرچند برخی مانند شیخ صدوق با آوردن اضافاتی در پایان این کتاب آن را نقل فضل از امام رضا علیه السلام‌ دانسته‌اند، ولی شواهدی وجود دارد که این ادعا را رد می‌کند: ۱) شیخ صدوق در بین این روایات گاهی به ردّ برخی علل مطرح شده توسط فضل می‌پردازد. در صورتی که شیخ صدوق نسبت به روایات چنین رفتاری نداشته است. ۲) با توجه به سن و سال فضل امکان نقل قول شیخ صدوق از امام رضا علیه السلام‌ نیست. ۳) نجاشی این کتاب را به خود فضل نسبت داده و در حقیقت، سخن شیخ صدوق را نقد کرده است (این ادله برگرفته از سخنان آیت‌اللّه مددی است که در کتاب خورشید شرق در سدۀ سوم آمده است؛ (نک: مختاری، خورشید شرق در سدۀ سوم: فضل بن شاذان نیشابوری، ص۸۱۸ - ۸۲۱).

4.. مختاری، خورشید شرق در سدۀ سوم: فضل بن شاذان نیشابوری، ص۸۲۰- ۸۲۱.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
228

هشام بن حکم اشاره شده است.۱ با این حال، فضل بن شاذان از نظر گستره و تنوع آثار کلامی تنها با هشام بن حکم قابل مقایسه است و حتی یونس بن عبدالرحمان که شاگرد بی‌واسطه هشام بوده‌ است، چنین جایگاهی در کلام امامیه ندارد. ردیه‌های او بر مذاهب و جریان‌های مختلف فکری و کتاب‌ها و رساله‌های کلامی‌اش او را به شخصیتی منحصر به فرد در آن دوران تبدیل کرده است.۲

هرچند عناوین کتاب‌های کلامی فضل به‌خوبی عقل‌گرایی و گرایش کلامی او را نشان می‌دهد، ولی از بین این کتاب‌ها تنها دو کتاب الایضاح و العلل به دست ما رسیده است. کتاب الایضاح رویکرد جدلی - کلامی دارد و فضل در این کتاب به نقد و ردّ اندیشه دیگر مذاهب پرداخته است.

کتاب العلل نیز به‌خوبی گرایش‌های کلامی و عقلی فضل را نشان می‌دهد. این کتاب با پرسشی درباره نخستین فریضه الهی بر انسان‌ها شروع شده است.۳ فضل بن شاذان نخستین فریضه الهی را اقرار و معرفت به خداوند، رسول خداوند و و ‌حجّت ‌های الهی و آنچه از سوی خداوند نازل شده است، می‌داند. با این همه، او راوی روایتی است که معرفت خداوند را اضطراری می‌داند.۴ این شواهد نشان می‌دهد که فضل بن شاذان نیز مانند گذشتگانش در مدرسه کوفه در عین اعتقاد به اضطراری بودن معرفة اللّه، به ضرورت استدلال و نظر نیز تأکید داشته است. به بیان دیگر، او بین معرفت عقلی و معرفت اضطراری جمع کرده‌ است.

نکته دیگر در تفکر فضل بن شاذان اعتقاد به حسن و قبح عقلی است. عبارتی از کتاب العلل نقل شده است که نشان‌دهنده دیدگاه او در این مسئله است. از نظر او

1.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ص۵۳۹.

2.. نجاشی، رجال، ص۳۰۷.

3.. شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۱، ۲۵۲.

4.. ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۴۴۴.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20629
صفحه از 297
پرینت  ارسال به