213
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

مشابه سخن هشام در روایتی با عبارت «السبب الوارد من اللّه» آمده است و به‌خوبی نقش خداوند در فعل انسان را نشان می‌دهد.۱ این در حالی است که در مدرسه بغداد این دیدگاه به کلی کنار گذاشته شد و نظریه معتزله در تفویض پذیرفته شد؛ برای مثال، شیخ مفید در تحلیل امر بین الامرین پس از انکار جبر، تفویض را به اباحه‌گری در شریعت معنا می‌کند. به بیان دیگر، او معتقد است که خداوند به انسان‌ها قدرت داده و انسان‌ها هر آنچه بخواهند می‌توانند انجام دهند و افعال انسان تنها مخلوق خود اوست.۲ در حقیقت، شیخ مفید معتقد شده است که خداوند نقشی به جز امر و نهی در فعل انسان ندارد و این با آنچه درباره دیدگاه امامیه در دوره حضور گفته شد، متفاوت و با اندیشه معتزله همراه است.

بررسی نمونه امرٌ بین الامرین نشان داد که امامیه در دوره حضور از سویی دیدگاه اهل حدیث را که به جبر می‌انجامید و از سوی دیگر اندیشه معتزله را که به تفویض کشیده می‌شد، رد می‌کرد و با ارائه نظریه‌ای کلامی سعی در جمع همه معارف وحیانی داشت. این در حالی است که در مدرسه بغداد عالمانی مانند شیخ مفید

1..«عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام‌ عَنِ الِاسْتِطَاعَةِ فَقَالَ يَسْتَطِيعُ الْعَبْدُ بَعْدَ أَرْبَعِ خِصَالٍ أَنْ يَكُونَ مُخَلَّى السَّرْبِ صَحِيحَ الْجِسْمِ سَلِيمَ الْجَوَارِحِ - لَهُ سَبَب‏ وَارِدٌ مِنَ اللَّهِ- قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَسِّرْ لِي هَذَا قَالَ أَنْ يَكُونَ الْعَبْدُ مُخَلَّى السَّرْبِ صَحِيحَ الْجِسْمِ سَلِيمَ الْجَوَارِحِ- يُرِيدُ أَنْ يَزْنِيَ فَلَا يَجِدُ امْرَأَةً ثُمَّ يَجِدُهَا فَإِمَّا أَنْ يَعْصِمَ نَفْسَهُ فَيَمْتَنِعَ كَمَا امْتَنَعَ يُوسُفُ علیه السلام‌ أَوْ يُخَلِّيَ بَيْنَهُ وَبَيْنَ إِرَادَتِهِ فَيَزْنِيَ فَيُسَمَّى زَانِياً وَلَمْ يُطِعِ اللَّهَ بِإِكْرَاهٍ وَلَمْ يَعْصِهِ بِغَلَبَة» (نک: کلینی، کافی، ج۱، ص۱۶۰- ۱۶۱).

2.. «الجبر هو الحمل على الفعل والاضطرار إليه بالقهر والغلبة وحقيقة ذلك إيجاد الفعل في الخلق من غير أن يكون لهم قدرة على دفعه والامتناع من وجوده فيه... إذا تحقق القول في الجبر على ما وصفناه كان مذهب أصحاب المخلوق هو بعينه لأنهم يزعمون كان‏ مذهب الجبر هو قول من يزعم أن الله تعالى خلق في العبد الطاعة من غير أن يكون للعبد قدرة على ضدها والامتناع منها وخلق فيه المعصية كذلك فهم المجبرة حقا والجبر مذهبهم على التحقيق. والتفويض هو القول برفع الحظر عن الخلق في الأفعال والإباحة لهم مع ما شاءوا من الأعمال وهذا قول الزنادقة وأصحاب الإباحات والواسطة بين هذين القولين أن الله تعالى أقدر الخلق على أفعالهم ومكنهم من أعمالهم وحد لهم الحدود في ذلك ورسم لهم الرسوم ونهاهم عن القبائح بالزجر والتخويف والوعد والوعيد» (شیخ مفید، تصحیح اعتقادات الامامیة، ص۴۶- ۴۷).


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
212

شاید واقعیت کاملاً متفاوت باشد و این معتزلیان باشند که در این بحث از دیدگاه اهل بیت علیهم السلام‌ پیروی کرده‌اند،۱ ولی همان‌‌‌‌‌‌‌طور که گفته شد، تبیین امامیه در دوران حضور از مسائل کلامی مرتبط با این بحث با معتزله متفاوت بوده است.

به عبارت دیگر، امامیه در عین تأکید بر توحید و عدل به بخش دیگری از میراث وحیانی مانند قضاء و قدر و مشیت و اراده حق تعالی نیز توجه داشته‌اند؛ برای مثال، می‌توان به نمونه امرٌ بین الامرین اشاره کرد. در حالی که اهل حدیث با تکیه بر توحید افعالی اعمال انسان را مخلوق خداوند می‌دانستند و نقشی برای انسان قائل نبودند و معتزله برای فرار از جبر افعال انسان را مخلوق انسان دانسته و نقشی برای خداوند در افعال انسان قائل نبودند، امامیه در عصر حضور - بر اساس دیدگاهی متعادل - به این مسئله باور داشتند که هرچند اعمال انسان مخلوق نیست، ولی اراده خداوند نیز در فعل انسان دخیل است؛ برای مثال، در وقوع یک قتل هرچند شخصی که تصمیم به قتل می‌گیرد در تصمیمِ (عزم و مشیت) خود آزاد است، اما وقوع قتل در عالَم خارج بدون مشیت خداوند ناممکن است. به بیان دقیق‌تر، اراده انسان علت تامه فعل نیست، بلکه انسان اراده می‌کند، اختیار دارد و تمام آن چیزی که از عهده‌‌اش برمی‌آید را انجام می‌دهد و به همین دلیل فعل نیز به او منسوب و در برابر انجام آن مسئول خواهد بود؛ با این همه، بدون مشیت خداوند فعل در خارج محقق نمی‌شود. هشام بن حکم در تبیین این آموزه افعال انسان را از این جهت که انسان آن را اراده می‌کند، اختیاری و از این جهت که واقع نمی‌شود مگر هنگامی که سبب مهیّج (اصطلاحی که هشام بن حکم برای تبیین نقش مشیت خداوند در فعل انسان به‌کار برده است) محقق شود، اضطراری می‌داند.۲

1.. جوادی، «تأثیر اندیشه‌های کلامی شیعه بر معتزله»، هفت آسمان، ش ۱.

2.. «افعال الانسان اختيار له من وجه اضطرار من وجه اختیار من جهة انه ارادها واکتسبها واضطرار من جهة انها لا تکون منه الا عند حدوث سبب المهیّج علیها» (نک: اشعری، مقالات الاسلامیین، ص‌۴۱).

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20792
صفحه از 297
پرینت  ارسال به