209
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

شیخ مفید هرچند در نظام فکری‌اش به آیات قرآن و روایات امامیه توجه دارد، ولی به گزینش و تأویل میراث روایی امامیه پرداخته است؛ برای مثال، در بحث «امرٌ بین الامرین» جبر را انکار کرده، ولی ردّ تفویض را به رد اباحه‌گری معنا کرده است.۱ او همچنین روایات عالم ذر و معرفت فطری را نیز نمی‌پذیرد.۲ حتی اگر بپذیریم که شیخ مفید تنها تفسیری جدید از روایات امامیه ارائه کرده و تحت تأثیر معتزله نبوده است، ولی نمی‌توان انکار کرد که هم جامعه غیرامامی و هم خود امامیه آنچه را در قالب جدید توسط عالمان بغداد همچون شیخ مفید ارائه شده است، بسیار به معتزله نزدیک دیده‌اند و همین سبب شده است که برای آنان این پرسش مطرح شود که آیا امامیه و معتزله یک جریان واحداند.

سبب نگارش کتاب اوائل المقالات به دست شیخ مفید نیز پرسشی مشابه این پرسش بوده است.۳ این جریان در سید مرتضی و شیخ طوسی به معتزله نزدیک‌تر شده است. سید مرتضی بر خلاف شیخ مفید در مباحث بنیادی علم کلام توجهی به میراث روایی امامیه نداشته۴ و به کلّی در مباحث توحید و عدل با معتزله - به‌ویژه معتزله بصره - هم‌نظر بوده است.۵

این ادعا زمانی روشن‌تر می‌شود که بدانیم تقابل امامیه و معتزله در دوران حضور بسیار جدی‌تر از سده چهارم بوده است. هرچند دیدگاه سران معتزله مانند واصل بن عطا و عمرو بن عبید در بحث خلافت امام علی علیه السلام‌ و همچنین موضع آن

1.. شیخ مفید، تصحیح اعتقادات الامامیة، ص۴۶- ۴۷.

2.. همان، ص۶۰؛ شیخ مفید، المسائل السرویة، ص۳۷- ۵۵.

3.. شیخ مفید، اوائل المقالات، ص۳۳.

4.. دربارۀ نقد سید مرتضی نسبت به دیدگاه استادش شیخ مفید در نقش عقل در حوزه علوم عقلی نک: رضایی، «جایگاه عقل در کلام امامیه در مدرسه کلامی بغداد»، ص۱۵- ۱۸.

5.. دربارۀ اندیشه‌های سید مرتضی و مقایسه آنها با معتزله، نک: مکدرموت، اندیشه‌های کلامی شیخ مفید، ص۴۹۱-۵۱۸.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
208

والامامة»،۱ «قائلون بالاعتزال والامامه»،۲ «القائلون بالاعتزال والنص علی علی بن ‌ابی‌طالب»۳ و «القائلون بالامامة والاعتزال»۴ یاد می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی متکلمان جدید امامیه (چه نوبختیان و چه معتزلیان شیعه‌شده) در این دوره تمایل آنان به اندیشه‌ها و روش کلامی معتزله بود. اگر در گذشته متکلمان کوفه به جز مباحث امامت، در مسائل مرتبط با توحید نیز با معتزله درگیری‌هایی جدّی داشتند، در این دوره متکلمان امامیه چنان با معتزلیان نزدیک شدند که از ابوعلی جبایی - متکلم بزرگ معتزلی در اواخر سده سوم - نقل شده است که معتزله و امامیه تنها در امامت با هم اختلاف دارند و در توحید و عدل کاملاً با هم هم‌نظرند. ۵

این روابط چنان گسترده شد که شیخ مفید را مجبور کرد در کتابی به بیان نقاط تمایز و اشتراک این دو جریان بپردازد. با این حال، او نیز در عین ردّ دیدگاه‌های خاص معتزله مانند منزلة بین المنزلتین و وعد و وعید و همچنین ردّ دیدگاه آنان در امامت، در بسیاری از مباحث توحید و عدل با معتزلیان همراه شد. البته، شیخ مفید به اندیشه معتزله بغداد تمایل بیشتری نشان داد و حتی کتابی هم در اثبات نزدیکی اندیشه‌های بغدادیان با روایات امامیه نگاشت.۶ مکدرموت در پژوهشی به‌خوبی به این رویکرد شیخ مفید پرداخته است.۷

1.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص‌۴۱.

2.. همان، ص‌۴۲ و ۴۵ و۴۷ - ۴۸.

3.. همان، ص‌۴۵-۴۶.

4.. همان، ص۵۶.

5.. قاضی عبدالجبار، فضل الاعتزال، ص۲۹۱.

6.. الرسالة المقنعة في وفاق البغداديين‏ من المعتزلة لما روي عن الأئمة علیهم السلام‏ (نک: نجاشی، رجال، ص۴۰۰).

7.. مکدرموت، اندیشه‌های کلامی شیخ مفید.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20934
صفحه از 297
پرینت  ارسال به