205
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

فصل چهارم:

خیزش نوین کلام امامیه در سده چهارم و تعامل عقل‌گرایی امامیه و معتزله

درآمد

کلام امامیه که در مدرسه کوفه رشد و بالندگی یافته بود، از آغازین سال‌های سده سوم با سخت‌گیری خلافت عباسی نسبت به متکلمان و اصحاب امامیه به ورطه افول گرایید. هارون الرشید بسیاری از متکلمان امامیه را به زندان انداخت و هشام بن حکم نیز در سال‌های پایانی سده دوم از بغداد گریخت.۱ به جز سخت‌گیری‌های خلافت عباسی برخی دیدگاه‌های خاص متکلمان - به‌ویژه اندیشه‌های خاص هشام بن حکم و شاگردانش که مهم‌ترین جریان کلامی امامیه در این دوره بودند - مخالفت‌های شدیدی را از سوی جریان‌های داخلی امامیه - به ویژه محدّثان - برانگیخته بود.

این درگیری‌های داخلی نیز فشار اجتماعی را بر جریان‌ متکلمان بیش از پیش می‌کرد و در مجموع سبب گوشه‌گیری متکلمان امامیه و در نهایت، رکود جریان

1.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ص‌۲۶۲-۲۶۳.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
204

متکلمان امامیه معرفت را اضطراری می‌دانستند و معتقد بودند که خداوند معرفت را در قلب انسان قرار می‌دهد و عقل انسان با عقلانی یافتنشان به آنها اقرار می‌کند، ولی از هشام بن حکم و شاگردانش تبیین متفاوتی گزارش شده است. به اعتقاد هشام بن حکم هرچند معرفت اضطراری است، ولی این معرفت پس از استدلال و نظر بالفعل می‌شود. بنابراین، از نظر گروه نخست، استدلال عقلی برای حصول معرفت ضروری نیست؛ در حالی که از نظر گروه دوم استدلال عقلی و نظر برای حصول معرفت الهی بر انسان‌ها لازم است.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20495
صفحه از 297
پرینت  ارسال به