179
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

خداوند بر بندگان است که به وسیله آن بین مدعیان راستگوی امامت و نبوت و مدعیان دروغ‌گو تمییز و تفاوت نهاده می‌شود.۱

در روایتی دیگر که راوی آن مشخص نیست، از جمله کارکردهای عقل خوش‌فهمی، حفظ و علم عنوان شده است. انسان‌ اگر عقلش با نور هدایت الهی تأیید شود، عالم، حافظ، ذاکر و تیزفهم و فهیم خواهد شد و آن‌گاه می‌تواند سره را ناسره تشخیص دهد و بسیاری از معارف دین را به دست خواهد آورد.۲

اسحاق بن عمار از امام صادق علیه السلام‌ نقل کرده است که تمایز انسان‌ها در فهم سخنان دیگران به میزان و زمان اعطای عقل به آنان وابسته است. این روایت نشان می‌دهد که یکی از کارکردهای عقل، فهم نظری است؛ هرچند بین انسان‌ها در میزان آن تفاوت وجود داشته باشد.۳

دیدگاه متکلمان

متکلمان توجه بیشتری به کارکرد نظری عقل داشته‌اند. مهم‌ترین شاهد بر این ادعا ورود آنان به عرصه نظریه‌پردازی کلامی است. دیدگاه‌های کلامی مختلفی که از متکلمان در موضوعات مختلف کلامی در دست است این ادعا را اثبات می‌کند. ورود متکلمان به عرصه مناظره و گفت‌وگوهای دینی نیز این کارکرد عقل را به‌خوبی نشان می‌دهد. به جز این شواهد روایت طولانی هشام بن حکم از امام کاظم علیه السلام‌ گزارشی درخور در این موضوع است.

در آغاز این روایت به برخی کارکردهای نظری عقل اشاره شده است؛ برای مثال، عاقلان را کسانی معرفی کرده است که با شنیدن اقوال مختلف بهترینِ آنها را

1.. همان، ص۲۴- ۲۵.

2.. همان، ص۲۵.

3.. همان، ص۲۶.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
178

کارکردهای عقل

در فصل پیشین به کارکردهای عقل از دیدگاه امامیان در دوره نخست پرداخته شد و نشان داده شد که امامیان به کارکرد نظری و عملی عقل توجه داشته‌اند. در سده دوم و پس از ظهور متکلمان نیز همین وضع با اندکی تفاوت ادامه داشته است. در ادامه، با بررسی گزارش‌های موجود از این دوره به بررسی و مقایسه دیدگاه متکلمان و محدّثان امامیه خواهیم پرداخت.

کارکرد نظری و مقایسه دیدگاه متکلمان و محدّثان

یکی از کارکرهای عقل، کارکرد نظری است. هرچند متکلمان به این کارکرد عقل توجه بیشتری داشته‌اند، ولی روایاتی نیز از محدّثان امامیه موجود است که حاکی از پذیرش این کارکرد عقل است. بنابراین در ادامه، به بررسی شواهد موجود از این دو گروه خواهیم پرداخت.

دیدگاه محدّثان

حدیث‌گرایان مدرسه کوفه کارکرد عقل در فهم معارف دینی را قبول داشته‌اند و همین بهترین شاهد بر پذیرش کارکرد نظری عقل است. هرچند کمتر به این جنبه از عقل در روایات آنان اشاره شده است، ولی شواهد اندکی بر این معنا در روایات باب عقل موجود است. یکی از این شواهد روایت معروف عابد بنی‌اسرائیل است.

در این روایت به صراحت گفته شده که اگر آن عابد بهره کافی از عقل برده بود، تصوری تشبیهی و تجسیمی از خداوند نمی‌داشت.۱ همچنین بنا به روایتی که یزید بن حماد از طریق ابن سکیت از امام هادی علیه السلام‌ نقل کرده است، «عقل» ‌حجّت

1.. کلینی، کافی، ج۱، ص۱۲.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20568
صفحه از 297
پرینت  ارسال به