مفصل این مسئله و راستیآزمایی این دیدگاهها خواهیم پرداخت.
دیدگاه متکلمان
متکلمان امامیه در سدههای نخست - بر خلاف معتزلیان و اهل حدیث - به حجیّت توأمان عقل و وحی باور داشتند. نظریه امامت، بنیان اندیشه امامیان در دورههای مختلف بوده است و متکلمان و محدّثان در اصل پذیرش این نظریه هیچ اختلافی با یکدیگر نداشتهاند۱ و کلامیان امامیه در تبیین نظریه امامت و دفاع از آن تلاشهای بسیاری کردهاند.
مناظرات هشام بن حکم، بزرگترین متکلم امامیه در دوره حضور که در منابع روایی و غیرروایی به آنها اشاره شده است، ضرورت وجود امامی معصوم در هر دوره را اثبات میکند.۲ دیگر متکلمان امامیه مانند مؤمن طاق نیز در این راستا کوشیدهاند.۳
نقطه اشتراک همه این متکلمان (و همچنین محدّثان امامیه)، لزوم پیروی و اطاعت از رهنمودهای پیشوایان معصوم علیهم السلام است. متکلمان در کنار این اعتقاد به حجیّت عقل نیز باور داشتند و از اساس کسی که دل به دریای علم کلام میزند نمیتواند عقلگرا نباشد و از ادله و براهین عقلی بهرهای نبرد.
البته، نباید گمان کرد که امامگرایی و عقلگرایی، متکلمان امامیه را دچار تناقضگویی کرده است؛ زیرا در نگاه آنان در عین پذیرش حجیّت نهایی عقل، بر این نکته تأکید میشود که حجّتهای الهی بهعنوان عاقلترین بندگان خداوند عقل انسانها را به بهترین استدلالها هدایت میکنند و انسانها بدون تذکار و