محدّثان بزرگ امامیه نیز کتابهایی در موضوعات کلامی داشتهاند. از آن جمله میتوان به کتب و آثار پرشمار محمد بن ابی عمیر در حوزههای اعتقادی همچون کتاب الایمان والکفر، البداء، الاحتجاج فی الامامة، کتاب المعارف، کتاب التوحید، کتاب الردّ علی اهل القدر والجبر و کتاب الاستطاعة والافعال اشاره کرد.۱
قلمرو عقل
هرچند - همانطور که گفته شد - هم محدّثان و هم متکلمان امامیه در دوره حضور به حجیّت عقل باور داشتند، اما از نظر آنان عقل محدودیتهایی نیز دارد. با این حال، این دو گروه اختلاف نظرهایی درباره محدوده و قلمرو عقل نیز داشتهاند. در ادامه، به اختلاف این دو گروه خواهیم پرداخت.
دیدگاه متکلمان
متکلمان امامیه هرچند در حوزه توحید به بحث و نظریهپردازی میپرداختند، ولی به محدودیتهایی هم برای عقل در حوزه توحید معتقد بودند. برای مثال، هشام بن حکم شناخت خداوند و ادراک احاطی بر آن را برای عقل محال میدانست.
عبارت مهم او که در کتاب کافی گزارش شده است، بهخوبی این محدودیت را در نگاه او نشان میدهد:
۰.هشام بن حکم گوید: تمام اشیاء با دو چیز درک شوند: حواس پنجگانه و قلب. ادراک حواس پنجگانه بر سه قسم است: ۱) ادراک به وسیله داخل شدن؛ ۲) ادراک به وسیله سودن و لمس کردن؛ ۳) ادراک بدون داخل شدن و سودن. اما ادراک به وسیله داخل شدن در صداها و