117
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

خواهد شد. پس از این دوره تنها بر تجربه انسان‌ها (عقل التجریة) افزوده می‌شود.

گزارش‌های مرتبط با محل قرار گرفتن عقل نیز متفاوت است. بنا به یک دیدگاه در بین محدّثان امامیه، عقل در قلب انسان‌ها که در متون اسلامی به «روح» و جان انسانی اشاره دارد،۱ قرار می‌گیرد.۲

در مقابل، بنا به مجموعه‌ای دیگر از شواهد موجود در روایات امامیه، عقل قوه‌ای در مغز انسان است؛ زیرا تمایز انسان عاقل از دیوانه به میزان مغز (دماغ) اوست.۳ این ادعا و دلیل آن در بین جریان‌ها و گروه‌های مختلف فکری در جهان اسلام تنها از سوی برخی فیلسوفان نخستین مطرح شده است.۴

همچنین گفته شده که خوردن برخی میوه‌ها یا غذاها سبب افزایش یا کاسته شدن از عقل انسان خواهد شد. در این روایات عمدتاً عقل در کنار دِماغ (مغز) آمده است. با این همه، شاید این دو دسته از شواهد قابل جمع نیز باشند. به‌ویژه که از برخی راویانِ روایاتِ خلقت نورانی عقل، روایاتی با این محتوا نیز نقل شده است؛ برای مثال، سماعة بن مهران که خود مهم‌ترین روایت‌گر حدیث خلقتِ عقل بوده است، از امام صادق علیه السلام‌ نقل کرده است که سِرکه بر عقل انسان می‌افزاید.۵ ابو بصیر و محمد بن مسلم۶ نیز با این‌که خود ناقل روایات خلقت مستقل عقل بوده‌اند، این

1.. در این‌باره، نک: فعّالی، «قلب و معرفت دینی»، ص‌۴۷- ۸۸.

2.. شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۱، ص۹۸؛ کلینی، کافی، ج۸، ص۱۹۰.

3.. علی بن ابراهیم قمی، تفسیر، ج۲، ص۲۳۸- ۲۳۹.

4.. توحیدی، الامتاع والمؤانسة، ص۱۸۵- ۱۸۶.

5.. برقی، محاسن، ج۲، ص۴۸۷.

6.. «أَبِي بَصِيرٍ وَمُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام‌ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَدِّي عَنْ‏ آبَائِهِ علیه السلام‌ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام‌ عَلَّمَ أَصْحَابَهُ فِي مَجْلِسٍ وَاحِدٍ أَرْبَعَمِائَةِ بَابٍ مِمَّا يُصْلِحُ لِلْمُسْلِمِ فِي دِينِهِ وَدُنْيَاهُ‏ قَالَ علیه السلام‌ إِنَّ الْحِجَامَةَ تُصَحِّحُ الْبَدَنَ وَتَشُدُّ الْعَقْلَ‏ وَالطِّيبَ فِي الشَّارِبِ مِنْ أَخْلَاقِ النَّبِيِّ ص‌وَ كَرَامَةَ الْكَاتِبِينَ وَالسِّوَاكَ مِنْ مَرْضَاةِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَسُنَّةِ النَّبِيِّ صلی الله علیه و اله‌وَمَطْيَبَةٌ لِلْفَمِ وَالدُّهْنَ يُلَيِّنُ الْبَشَرَةَ وَيَزِيدُ فِي الدِّمَاغِ‏» (شیخ صدوق، الخصال، ج۲، ص۶۱۰-۶۱۱).


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
116

آن نور خوب و بد را می‌فهمد. در مقابل، در گزارش‌های دیگری ارتباط انسان و عقل از نوع ترکیبی است و در حقیقت عقل با نفس انسانی ترکیب می‌شود. بنا به گزارشی عقل انسان‌ها یا هنگام بسته شدن نطفه یا در رَحِم مادر و یا در هنگام بلوغ با نَفس انسان ترکیب می‌شود.۱

بنا به گزارشی دیگر که از امام علی علیه السلام‌ نقل شده است، عقل انسان دفینه‌هایی دارد که پیامبران آنها را اثاره می‌کنند.۲ این عبارت به نوعی نشان‌‌دهنده آن است که عقل قوه‌ای در درون انسان است که خود نیز معارفی نهانی دارد. همچنین روایاتی که از عقل مطبوع سخن گفته‌اند، با این معنا سازگارتراند.۳

در دیدگاه حدیث‌گرایان امامیه مراحل و زمان‌بندی عرضه عقل در افراد مختلف متفاوت است. بی‌شک، همه انسان‌ها - جز مجانین - در هنگام بلوغ، به آن اندازه از عقل بهره‌مند خواهند بود که حسن و قبح و درست و نادرست را تشخیص دهند و همین ملاک تکلیف در آنان خواهد بود. با این همه، چه بسا برخی افراد اندکی زودتر از این هدیه الهی بهره‌مند شوند. پیشتر گفته شد که برخی حتی در هنگام بسته شدن نطفه و برخی در رَحِم مادر از عقل بهره‌مند می‌شوند و همین سبب خوش‌فهمی آنان نسبت به دیگران خواهد شد. همچنین افزوده شدن بر عقل انسان‌ها محدود به سن بلوغ نیست و پس از آن نیز تا پایان دهه سوم عمر همچنان بر عقل انسان‌ها افزوده

1.. «عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْهَيْثَمِ بْنِ أَبِي مَسْرُوقٍ النَّهْدِيِّ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام‌ الرَّجُلُ آتِيهِ وَأُكَلِّمُهُ بِبَعْضِ كَلَامِي فَيَعْرِفُهُ كُلَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ آتِيهِ فَأُكَلِّمُهُ بِالْكَلَامِ فَيَسْتَوْفِي كَلَامِي كُلَّهُ ثُمَّ يَرُدُّهُ عَلَيَّ كَمَا كَلَّمْتُهُ وَمِنْهُمْ مَنْ آتِيهِ فَأُكَلِّمُهُ فَيَقُولُ أَعِدْ عَلَيَّ فَقَالَ يَا إِسْحَاقُ وَمَا تَدْرِي لِمَ هَذَا قُلْتُ لَا قَالَ الَّذِي تُكَلِّمُهُ بِبَعْضِ كَلَامِكَ فَيَعْرِفُهُ كُلَّهُ فَذَاكَ مَنْ عُجِنَتْ نُطْفَتُهُ بِعَقْلِهِ وَأَمَّا الَّذِي تُكَلِّمُهُ فَيَسْتَوْفِي كَلَامَكَ ثُمَّ يُجِيبُكَ عَلَى كَلَامِكَ فَذَاكَ الَّذِي رُكِّبَ عَقْلُهُ فِيهِ فِي بَطْنِ أُمِّهِ وَأَمَّا الَّذِي تُكَلِّمُهُ بِالْكَلَامِ فَيَقُولُ أَعِدْ عَلَيَّ فَذَاكَ الَّذِي رُكِّبَ عَقْلُهُ فِيهِ بَعْدَ مَا كَبِرَ فَهُوَ يَقُولُ لَكَ أَعِدْ عَلَي‏» (کلینی، کافی، ج۱، ص‌۲۶).

2.. نهج البلاغه، ص۴۳.

3.. کلینی، کافی، ج۷، ص۱۹۲.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20709
صفحه از 297
پرینت  ارسال به