115
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

بنا به دیدگاه حدیث‌گرایان امامیه بخش مهمی از عقل انسان اکتسابی نیست و تلاش انسان برای افزودن آن بی‌نتیجه خواهد بود و نتیجه‌‌ای جز جهل نخواهد داشت.۱ همچنین روایاتی که از «عقل مطبوع» سخن گفته‌اند به همین معنا اشاره دارند. در این روایات تصریح شده است که بخشی از عقل انسان که به آن «عقل الطبع» یا «عقل مطبوع» گفته می‌شود، اکتسابی نیست و بخش دیگر که می‌توان آن را «عقل مسموع» یا «عقل التجربة» نامید اکتسابی است. در روایتی از امام صادق علیه السلام‌ به نقل از امام علی علیه السلام‌ گفته شده است که عقل انسان تا ۲۸ سالگی تکمیل می‌شود و پس از آن هر آنچه بر عقل او افزوده شود از تجارب است.۲ حتی زمان اعطای این عقل به انسان‌ها نیز متفاوت است و این تفاوت سبب تمایز فهم انسان‌ها خواهد شد.۳

درباره کیفیت عرضه این عقل به انسان‌ها نیز دو دیدگاه از روایات موجود در میراث محدّثان کوفه قابل دست‌یابی است. بنا به دیدگاهی نحوه ارتباط انسان و عقل ترکیبی نیست، بلکه نوعی بهره‌مندی و استفاده - مانند بهره‌مندی انسان از نور خورشید - است؛ برای مثال، در یکی از این گزارش‌ها ‌رابطه عقل و قلب انسان به چراغ در میانه خانه توصیف شده است. همچنین عقل به ملکی تشبیه شده است که سرهایی به تعداد همه انسان‌ها دارد و بر هر سری پوششی نهاده شده و به هنگام بلوغ هر انسان این پوشش برداشته شده و نوری در قلب انسان می‌تابد و به‌واسطه آن خوب و بد را تشخیص می‌دهد.۴

بنا بر این گزارش، عقل قوه‌‌ای مانند بینایی و شنوایی در درون انسان نیست، بلکه نوری است که در اختیار انسان‌ها قرار می‌گیرد و هر انسانی به میزان بهره‌مندی‌اش از

1.. همان.

2.. کلینی، کافی، ج۷، ص۱۹۲.

3.. همان، ج۱، ص۲۶.

4.. شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۱، ص۹۸.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
114

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله‌ نقل کرده‌اند، عقل از نوری مخزون و مکنون در علم الهی آفریده شده است.۱ در روایت دیگری سماعة بن مهران۲ از امام صادق علیه السلام‌ نقل کرده است که عقل نخستین موجود «روحانی» است که خداوند از نور خود آفریده است. این عقل همیشه پیرو دستورات الهی است و هیچ گاه از اوامر خداوند روی بر نمی‌گرداند.۳ بنابراین، عقل در این نگاه نیز صرفاً یک قوه و توانایی انسانی برای درک علوم و معارف نیست، بلکه موجودی مقدس و فراتر از شناخت انسانی است که از نور الهی آفریده شده و گرامی‌ترین آفریدگان خداوند است.۴ این عقل به همراه سپاهیانش در صحنه عالم با جهل و سپاهیانش در نزاع و دشمنی همیشگی است.۵

ارتباط این عقل فرامادی با انسان نیز جنبه‌های انسان‌شناسی عقل را در دیدگاه این گروه نشان خواهد داد. در دیدگاه این گروه خداوند عقل را که ماهیتی مستقل از انسان داشت، به انسان‌ها هدیه کرده و هر کس به میزانی از آن بهره‌مند می‌شود. در حدیثی که ابوهاشم جعفری از امام رضا علیه السلام‌ نقل می‌کند، عقل هدیه‌ای الهی به انسان‌ها دانسته شده است.۶

1.. شیخ صدوق، الخصال، ج۲، ص۴۲۷.

2.. او از اصحاب امام صادق و امام کاظم علیهما السلامبوده است. رجالیان شیعه او را ثقه دانسته‌اند (نجاشی، رجال، ص‌۱۹۳- ۱۹۴).

3.. کلینی، کافی، ج۱، ص‌۲۰- ۲۱.

4.. چنین روایاتی سبب شده تا ملاصدرا که گرایشی فلسفی - عرفانی دارد، مقصود از عقل در این روایات را با مفهوم صادر اول که به گفته او حقیقت محمدیه است تطبیق دهد (ملاصدرا، شرح اصول کافی، ج۱، ص‌۲۱۷- ۲۱۸). برخی دیگر نیز یا همه این روایات را مجازاً معنا کرده‌اند یا سخنانی مشابه ملاصدرا گفته‌اند.

5.. هرچند محدثان امامیه عقل را موجودی مستقل و جوهری جدا از انسان می‌دانستند، ولی تبیینی متفاوت با دیدگاه فیلسوفان و اندیشه‌های یونانی داشتند؛ برای مثال، در این دیدگاه، ردپایی از اندیشه‌های فلسفی مانند عقول عشره و افلاک دیده نمی‌شود. تمایز مهم‌تر این دو دیدگاه در نظریۀ صدور و خلقت است. آنچه در این روایات بیان شده است، نظریۀ خلقت را تأیید می‌کند، در حالی که در فلسفه نظریۀ صدور مطرح شده است.

6.. کلینی، کافی، ج۱، ص۲۴. «العقل حباء من الله».

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20810
صفحه از 297
پرینت  ارسال به