113
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

دوره دوم نشان خواهیم داد که آیا ظهور متکلمان و علم کلام در جامعه امامیه تأثیری در تغییر و تطور این دیدگاه داشته است یا نه.

دیدگاه محدّثان

روایات موجود از محدّثان امامیه در مدرسه کوفه در ادامه همان دیدگاه گذشته است و بنا بر نظر آنها عقل موجودی جدا و جوهری مستقل از انسان است. در روایت معروفی که بسیاری از اصحاب امامیه آن را نقل کرده‌اند، خداوند عقل را آفرید و به او گفت پیش بیا و عقل پیش رفت. سپس به او گفت برگرد و او برگشت. پس از آن خداوند خطاب به عقل چنین گفت: هیچ موجودی دوست‌داشتنی‌تر از تو نیافریدم.۱

در یکی دیگر از این روایات عیسی بن جعفر علوی۲ به‌واسطه پدرانش از امام علی علیه السلام‌ نقل کرده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله‌ خلقتِ عقل را از مَلِکی دانسته‌ است که تعداد سرهای آن به تعداد انسان‌هاست و صورت هر کدام از سرها تا زمانی که آن انسان‌ به بلوغ برسد، پوشیده است. زمان بلوغ، پوششِ آن برداشته شده و نوری در قلب انسان قرار می‌گیرد که به کمک آن فرائض و سنت‌ها و خوب و بد را تشخیص می‌دهد.۳

بنا به روایتی دیگر که یزید بن حسن۴ از امام کاظم علیه السلام‌ و ایشان با واسطه پدرانشان

1.. این روایت از اصحابی مانند ابوبصیر (برقی، محاسن، ج۱، ص‌۱۹۲)، محمد بن مسلم (همان) و سماعة بن مهران (همان، ص۱۹۶) نقل شده است.

2.. عیسی بن جعفر بن محمد بن عبدالله بن محمد بن عمر بن علی بن ابی طالب. از او روایات اندکی در منابع حدیثی امامیه نقل شده است. ضمن اینکه این روایت تنها در کتاب علل الشرایع شیخ صدوق ذکر شده است.

3.. شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۱، ص۹۸.

4.. او غلام زید بن علی بوده است و روایاتی انگشت‌شمار از او در منابع امامیه موجود است.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
112

جریان متمایز وجود داشته است: گروهی از آنان - همان‌‌‌‌‌‌‌طور که پیشتر گفته شد - به فهم عمیق و عقلانی معارف ائمه علیهم السلام توجه داشتند و به همین دلیل شایسته عنوان متکلم نیز هستند و گروه دیگر تنها به نقل روایات اهل بیت علیهم السلام می‌پرداختند و کمتر توجهی به معارف اعتقادی داشتند و از آنان به «محدّثان صرف» یاد می‌شود.۱

بی‌شک شکل‌گیری و گاه تقابل این جریان‌ها تأثیرات مهمی در جایگاه عقل در کلام امامیه در سده دوم داشته است و به همین دلیل، می‌توان ظهور متکلمان در سده دوم را نخستین نقطه عطف در مباحث مرتبط با عقل در تاریخ کلام امامیه دانست. در این فصل به اختلافات این جریان‌ها در وجودشناسی و معرفت‌شناسی عقل و نسبت آنان با زمینه‌های نخستین تفکر امامیه در سده نخست خواهیم پرداخت.

وجودشناسی عقل در دیدگاه جریان‌های داخلی مدرسه کوفه

در فصل پیشین به بررسی اندیشه امامیان نخستین در این بحث پرداختیم و نشان دادیم که بنا به گزارش‌های موجود از دیدگاه‌های آنان، عقل موجودی مستقل و نخستین مخلوق خداوند است. ماهیت این عقل از نور است و نور این عقل در قلب انسان‌ها قرار گرفته و انسان‌ها به مدد آن حسن و قبح و درست و نادرست را تشخیص می‌دهند.۲ در این فصل با بررسی دیدگاه محدّثان و متکلمان امامیه در

1.. اقوام کرباسی، «مدرسۀ کلامی کوفه»، ص۶۱.

2.. پیش از این بسیاری از شارحان و محدثان بزرگ امامیه به تبیین دیدگاه روایات امامیه در بحث وجودشناسی عقل پرداخته‌اند؛ با این حال، هیچکدام از آنان نگاهی تاریخ کلامی نداشته‌اند و به تحلیل اندیشه اصحاب امامیه نپرداخته‌اند. در مطالعات پژوهشگران معــاصر نیز تنها می‌توان به محمد علی امیرمعزّی اشاره کرد که در کتاب the divine guide in early shiism به‌طور مفصل به بحث از معنای عقل در نظر و منظر شیعیان نخستین پرداخته است. به اعتقاد او، عقل در دیدگاه شیعیان نخستین ماهیتی فرامادی داشته و با عقل و خرد مصطلح در ادبیات علمی امروز متفاوت بوده است و به همین دلیل، پیشنهاد می‌کند که برای اشاره به این مفهوم از «عقل قدسی» استفاده شود. با این حال، او نیز کمتر به ماهیت و چیستی عقل پرداخته است.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20571
صفحه از 297
پرینت  ارسال به