خطبههای امیر مؤمنان در نفی تشبیه و اثبات عدل را بسیار فراوان دانسته و در جایی دیگر تصریح کرده است که مذهب معتزله ریشه در آموزههای او دارد. در بین متکلمانِ امامی مذهب نیز سید مرتضی سرچشمه عدل و توحید را در آموزههای امام علی علیه السلام و فرزندان ایشان میداند و تأکید میکند که سخنان متکلمان در حقیقت توضیح و تبیین سخنان ایشان است.۱
یکی از خطبههای امام علی که به گفته کلینی حتی در بین اهل سنت نیز مشهور است، بنیان بسیاری از استدلالهای کلامی متکلمان را شکل داده است. در این خطبه به مباحث مهمی در حوزه اعتقادات پرداخته شده است؛ برای مثال، درباره مسئله حدوث و قدم عالم و کیفیت خلقت عالم چنین گفته شده است:
۰.... الْحَمْدُ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْأَحَدِ الصَّمَدِ الْمُتَفَرِّدِ الَّذِی لَا مِنْ شَیءٍ کَانَ وَلَا مِنْ شَیءٍ خَلَقَ مَا کَانَ قُدْرَةٌ بَانَ بِهَا مِنَ الْأَشْیاءِ وَبَانَتِ الْأَشْیاءُ مِنْهُ.۲
همچنین درباره صفات الهی و رابطه آنها با ذات چنین فرمودهاند:
۰.فَلَیسَتْ لَهُ صِفَةٌ تُنَالُ وَلَا حَدٌّ تُضْرَبُ لَهُ فِیهِ الْأَمْثَالُ کَلَّ دُونَ صِفَاتِهِ تَحْبِیرُ اللُّغَاتِ وَضَلَّ هُنَاکَ تَصَارِیفُ الصِّفَاتِ وَحَارَ فِی مَلَکُوتِهِ عَمِیقَاتُ مَذَاهِبِ التَّفْکِیرِ وَانْقَطَعَ دُونَ الرُّسُوخِ فِی عِلْمِهِ جَوَامِعُ التَّفْسِیرِ وَحَالَ دُونَ غَیبِهِ الْمَکْنُونِ حُجُبٌ مِنَ الْغُیوبِ تَاهَتْ فِی أَدْنَى أَدَانِیهَا طَامِحَاتُ الْعُقُولِ فِی لَطِیفَاتِ الْأُمُورِ فَتَبَارَکَ اللَّهُ الَّذِی لَا یبْلُغُهُ بُعْدُ الْهِمَمِ وَلَا ینَالُهُ