به دستورهای خداوند پایبندند.۱ همچنین از امام علی علیه السلام نقل شده است که عقل دوری از گناه و عاقبتاندیشی و احتیاط است.۲ از امام حسین علیه السلام نیز نقل شده است که عقل، جُرعه جُرعه نوشیدن غمها و مدارا کردن با دشمنان است.۳ مسلّم است که این روایات نیز در دسته سوم میگنجند و مقصود از آنها آن است که لازمه خردمندی این موارد است.
۴. تدبیر امور زندگی
در کنار کارکردهای پیشین میتوان به کارکرد عقل در تنظیم و تدبیر امور زندگی نیز اشاره کرد. بنابراین، همه علوم و فناوریهای علمی که به نوعی به بهبود امور زندگی انسانها کمک میکند، از این کارکرد عقل نتیجه میشوند. از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله نقل شده است که هیچ خردورزیای مانند تدبیر امور نیست.۴
سزاوار نیست که خردمند جز در طلب سه چیز گام بردارد: به دست آوردن خرج زندگی، برداشتن گامی به سوی رستاخیز و کسب خوشی غیرحرام.۵ از امام علی علیه السلام نیز نقل شده است که بهترین دلیل بر زیادی خرد، حُسنِ تدبیر است.۶ از امام حسن علیه السلام نیز نقل شده است که با عقل هر دو سرا به دست میآید و هر کس از عقل بیبهره باشد، از آن دو بیبهره خواهد بود.۷ البته، در صورتی این کارکرد را در اصطلاح دینی میتوان «عقل» نامید که در راستای اهداف تعیینشده در ابعاد پیشین
1.. فتال نیشابوری، روضة الواعظین، ج۱، ص۴.
2.. تمیمی آمدی، غرر الحکم، ص۸۱۷.
3.. برقی، محاسن، ج۱، ص۱۹۵.
4.. همان، ص۱۷.
5.. شیخ صدوق، کتاب من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۳۵۶- ۳۵۷.
6.. لیثی واسطی، عیون الحکم و المواعظ، ص۱۱۷.
7.. اربلی، کشف الغمة فی معرفة الائمه، ج۱، ص۵۷۱.