81
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

- خداوند با نشانه‌های تدبیر درست که به ما نمایانده است، بر خردها آشکار شد.۱

۲. بُعد عاطفی

عقل افزون بر شناخت نظری، کارکرد عاطفی نیز دارد. به بیان دیگر، تعقل افزون بر ذهن، ابعاد عاطفی و هیجانی انسان را نیز درگیر می‌کند. در روایت نبوی رأفت، دهان عقل و رحمت، قلب آن معرفی شده است.۲

همچنین نقل شده است که خداوند عقل را با ده چیز پر کرد: یقین، ایمان، صدق، سکینه، اخلاص، رفق، عطیه، قنوع، تسلیم و شکر.۳ از بین این ده مورد دست‌کم یقین، ایمان و سکینه از عواطف انسانی هستند.

در روایتی دیگر از رسول خدا صلی الله علیه و اله‌ ایمان به خداوند سرِ «عقل» معرفی شده است.۴

۳. بُعد اخلاقی

یکی دیگر از ابعاد به کارگیری عقل در روایات، بعد اخلاقی است. البته، این جنبه از عقل در روایات به چند شکل مطرح شده است: ۵

۱. در مواردی وظیفه عقل شناخت حسن و قبح و خوب و بد دانسته شده است؛ برای مثال، در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله‌ نقل شده است که مَثَلِ عقل در قلب انسان همچون چراغِ میان خانه است و انسان‌ها به وسیله عقل واجب و مستحب و خوب

1.. نهج البلاغه، خطبه ۱۲۸؛ کلینی، کافی، ج۱، ص۱۴۱.

2.. شیخ صدوق، معانی الاخبار، ص۳۱۳.

3.. همان.

4.. شیخ صدوق، الخصال، ج۱، ص۱۵.

5.. این تقسیم‌بندی از مقالۀ «عقل و معرفت عقلی» نوشتۀ رضا برنجکار گرفته شده است.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
80

که از نور عقل در این حوزه‌ها بهره گیرد. در ادامه، به هر کدام از ابعاد کارکرد عقل خواهیم پرداخت.

۱. بُعد شناختی و نظری

شناخت نظری و بینش درست دینی یکی از کارکردهای عقل است. به فرموده رسول اکرم صلی الله علیه و اله‌ یک قسمت‌ عقل، شناخت درست خداوند است.۱ همچنین از ایشان و امام علی علیه السلام‌ نقل شده است که علم، نفس عقل۲ و فهم، روح آن۳ است. بنا به روایتی که امام رضا علیه السلام‌ از پدرانشان از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله نقل کرده‌اند، شناخت عقلی یک بخش از عقل است.۴ همچنین از جملات امام علی علیه السلام‌ می‌توان به این موارد اشاره کرد:۵

- برترین عقل، خودشناسی است؛۶

- برترین عقل، شناخت حق به حق است؛۷

- با عقول، شناخت خداوند محکم و پایدار می‌شود؛۸

1.. «قَالَ رَسُولُ‏ الله صلی الله علیه و اله‌ قُسِمَ الْعَقْلُ‏ عَلَى ثَلَاثَةِ أَجْزَاءٍ فَمَنْ كَانَتْ فِيهِ كَمَلَ عَقْلُهُ وَمَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ فَلَا عَقْلَ لَهُ حُسْنُ الْمَعْرِفَةِ بِاللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَحُسْنُ الطَّاعَةِ لَهُ وَحُسْنُ الْبَصِيرَةِ عَلَى أَمْرِه‏» (نک: شیخ صدوق، الخصال، ج۱، ص۱۰۲).

2.. همان، ج۲، ص۴۲۷.

3.. شیخ صدوق، معانی الاخبار، ص۳۱۳.

4.. شیخ مفید، الامالی، ص۲۷۵.

5.. نک: برنجکار، «عقل و معرفت عقلی»، ص۱۱-۴۶.

6.. لیثی واسطی، عیون الحکم والمواعظ، ص۱۱۶- ۱۱۷.

7.. شافعی، مطالب السؤول، ص۲۵۱.

8.. ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۶۲؛ شیخ مفید، الامالی، ص۲۵۴. این روایت به جز این دو منبع در دیگر منابع نخستین امامیه مانند کتب شیخ صدوق و شیخ طوسی از امام رضا علیه السلام‌ نقل شده است. احتمال اینکه ابن شعبه و شیخ مفید به دلیل اشتراک کنیه اباالحسن بین این دو امام علیهما السلامبه اشتباه این روایت را به امام علی علیه السلام‌ نسبت داده باشند، بسیار زیاد است.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20652
صفحه از 297
پرینت  ارسال به