ایشان از بین میبرد.۱ برخی مفسران مانند شیخ طوسی۲ و فخر رازی۳ نیز به این استدلال اشاره کردهاند.
هرچند محتوای این آیات را میتوان به شکل منطقی و برهانی نیز بیان کرد، ولی آنچه در این آیات بیان شده است نمونهای از تفکر آیهای است و تفکر آیهای نیز همانطور که پیشتر گفته شده با تفکر منطقی متفاوت است.
بُعد اخلاقی و عملی
تعقل در قرآن ابعاد عملی و اخلاقی نیز دارد؛ برای مثال، میتوان به آیات زیر اشاره کرد:
۱. همراهی قول و عمل: قرآن از مؤمنان میخواهد که اگر دیگران را به نیکی امر میکنند خود نیز بدان عمل کنند و این را نتیجه تعقل میداند: (أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْکِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُون).
۲. عبادت خداوند و دوری از عبادت شیطان: (أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیکُمْ یا بَنی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبین وَأَنِ اعْبُدُونی هذا صِراطٌ مُسْتَقیم وَلَقَدْ أَضَلَّ مِنْکُمْ جِبِلاًّ کَثیراً أَ فَلَمْ تَکُونُوا تَعْقِلُون).
۳. رعایت احترام پیامبر صلی الله علیه و اله: (إِنَّ الَّذینَ ینادُونَکَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ أَکْثَرُهُمْ لا یعْقِلُون).
افزون بر این، موارد توجه به معنای اصطلاح جهل و تقابل آن با عقل به شکل بهتری ابعاد عملی و اخلاقی عقل را نشان خواهد داد. در حقیقت، جهل در قرآن در اغلب موارد در مقابل علم بهکار نرفته است و قرآن در موارد متعدد جهل را زمانی بهکار میگیرد که افراد علم دارند، ولی رفتاری اشتباه مرتکب میشوند. برای نمونه،