43
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

جاهلی اعراب ایجاد کرد. با این حال، رسوبات تفکر جاهلی همچنان در تار و پود تفکر جامعه تازه مسلمان عربستان به حیات خود ادامه می‌داد. شاید بتوان ماجرای سقیفه را مهم‌ترین چالش جامعه اسلامی پس از درگذشت رسول خدا صلی الله علیه و اله‌ دانست که تفکر اسلامی و اندیشه جاهلی در برابر یک‌دیگر صف‌آرایی کردند. توسعه جغرافیایی جهان اسلام و رویارویی مسلمانان با تفکرات ایرانی، مسیحی و یهودی (‌به‌ویژه در عراق) نیز زمینه‌های فکری جدیدی برای جامعه مسلمان آن زمان به وجود آورد. خطبه‌های امام علی علیه السلام در کوفه نشان‌دهنده پیچیدگی تفکر مردمان آن سامان است.

اختلافات سیاسی پیش‌آمده پس از رحلت رسول الله صلی الله علیه و اله‌ آوردگاهی برای بروز و ظهور ظرفیت‌های فکری جهان اسلام (اعم از اسلامی، جاهلی -عربی و غیراسلامی و غیر عربی) شد. برای مثال، می‌توان به جریان سقیفه و اختلاف در تعیین خلیفه، قتل عثمان و تقابل علویان با عثمانیان و جنگ‌های جمل و صفین، ظهور و بروز خوارج و وقوع جنگ نهروان و در سال‌های بعد واقعه اسفناک کربلا و شهادت نوه رسول الله صلی الله علیه و اله‌ به دست جریان عثمانیه اشاره کرد. البته، این اختلافات هنوز رنگ و بویی سیاسی داشت و به سطح نظریه‌پردازی‌های کلامی نرسیده بود و به همین دلیل نمی‌توان آنها را کلام نامید. آثار موجود از این دوره نیز در اصل صبغه‌ای شفاهی دارند و مکتوب نیستند؛ جدل‌ها و گفت‌وگوهای اعتقادی۱، مناشدات۲، نامه‌ها۳ و

1.. دربارۀ جدل و مجادله بین مسلمانان، نک: ابوزهره، تاریخ الجدل.

2.. مناشده آن است که صاحب دیدگاهی پس از اقامه دلایلش برای اثبات نظر خود دیگران را به اعتراف دعوت می‌کند؛ برای مثال، محمد بن جریر طبری در المسترشد فی الامامة، شصت و یک مورد از مناشدات امام علی علیه السلام‌ را بیان کرده است (طبری، المسترشد، ص۳۳۱- ۳۳۶) همچنین دربارۀ مناشده امام حسن علیه السلام‌ با معاویه، نک: ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۶، ص۲۸۸-۲۹۰ و دربارۀ مناشده ابن عباس با ابن زبیر، نک: همان، ج۹، ص۳۲۵.

3.. ثقفی در الغارات نمونه‌های از این نامه‌ها را آورده است. امام علی علیه السلام‌ در این نامه‌ها بر احق بودن خودشان، مرجعیت دینی اهل بیت علیهم السلام، نظریۀ امامت تاریخی و علم خاص‌اهل بیت علیهم السلام تأکید فرموده‌اند (نک: ثقفی، الغارات، ج۱، ص۱۹۵- ۲۰۴).


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
42

رایج است، معنایی گسترده‌تر از علم کلام اراده کرده‌ایم و همه آثاری را که به موضوع عقاید دینی پرداخته‌اند، در این دایره به حساب آورده‌ایم. بنابراین، آثار محدّثان بزرگی مانند ابن حنبل در اهل سنت و کلینی در امامیه در این پژوهش به‌عنوان اثری کلامی بررسی خواهند شد. بی‌شک محدّثان بخش قابل توجهی از بار اندیشه اسلامی را به دوش‌ کشیده‌اند و بی‌توجهی به این جریان فکری هر پژوهشی را در تاریخ اندیشه اسلامی بی‌نتیجه خواهد گذاشت.

روش علم کلام هرچند عقلی و نقلی انگاشته شده است، ولی در میان متکلمان در تبیین حیطه عقل و نقل اختلافات جدی‌ای وجود دارد. اگر معتزله را عقل‌گراترین جریان کلامی در جهان اسلام و در سویی از این طیف و اهل حدیث را در سوی دیگر طیف بدانیم،‌ ماتریدیه و اشاعره در بین این دو جریان قرار دارند. البته، این گروه‌ها در درون خود نیز اختلافات و جریان‌های مختلفی داشته‌اند که بررسی دیدگاه آنها نیازمند پژوهشی مستقل است. امامیه نیز آبستن جریان‌ها و گروه‌های مختلفی بوده است که هر کدام دیدگاهی متمایز داشته‌اند.

ادوار تاریخ کلام امامیه در پنج سده نخست

کلام امامیه درپنج سده نخست سه دوره را پشت سر گذاشته است:

دوره ریشه‌ها و سرچشمه‌ها

این دوره از همان ابتدای بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله‌ شروع شده و تا حدود سال‌ هشتاد هجری ادامه داشته است. بعثت رسول اللّه صلی الله علیه و اله‌ در جزیرة العرب و حضور و فعالیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تبلیغی ایشان در جامعه اسلامی بذر اولیه تفکر و اندیشه اسلامی را در جامعه عربی آن زمان کاشت و نخستین تحولات را در تفکر

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20617
صفحه از 297
پرینت  ارسال به