231
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

اَعراب اشعری به آنجا با هویتی عربی و شیعی شکل گرفت. با این حال، آنچه به مدرسه قم شهرت یافته است، از آغاز سده سوم هجری و با انتقال میراث حدیثی کوفه توسط افرادی مانند ابراهیم بن هاشم و احمد بن محمد بن عیسی اشعری به این شهر پدید آمد.

همچنین گفته شد که مدرسه قم خط محدّث - متکلمان کوفه را امتداد بخشید. البته، مدرسه قم تمایزهایی نیز با خط محدّث - متکلمان داشت: نخستین تمایز مدرسه قم و کوفه در این بود که بزرگان حدیثی مدرسه قم برخلاف گذشتگان خود سعی کردند نظامی جامع از معارف تشیع در قالب روایات ارائه دهند.

تمایز دیگر در عملکرد قمی‌ها در گزینش و پالایش احادیث امامیه بود. در حقیقت، قمی‌ها به پالایش میراث حدیثی کوفه پرداختند.

هرچند پیشتر عالمان مدرسه قم را از جهت جریان‌های درونی به چهار جریان فکری تقسیم کردیم،۱ ولی از نظر مواجهه با معتزله می‌توان آثار به جا مانده از مدرسه قم و به تبع اندیشه نویسندگان آنان را به دو دوره تقسیم کرد: ۱) دوره نخست که نماینده تمام‌نمای مدرسه قم و به تبع امتداد محدّث - متکلمان کوفه بوده‌اند؛ ۲) دوره متأخر مدرسه قم که با ظهور کلینی و کتاب کافی آغاز شد و با شیخ صدوق و آثار او اوج گرفت. آثار این دو محدّث بزرگ امامیه رنگ و بویی متفاوت از گذشتگان دارد

1.. این چهار جریان فکری عبارت‌اند از: ۱) خط فکری احمد بن محمد بن عیسی اشعری و شاگردانش مانند سعد بن عبدالله اشعری، محمد بن حسن صفار، محمد بن یحیی العطار و عبدالله بن جعفر حمیری، ابن ولید، علی بن بابویه و در نهایت، شیخ صدوق فرزند او؛ ۲) خط فکری ابراهیم بن هاشم و فرزندش علی بن ابراهیم و در نهایت، شیخ کلینی. گفته شد که تقابل این دو جریان نخست در مخالفت گروه نخست با جریان هشام بن حکم و یونس بن عبدالرحمان و حمایت گروه دوم از آنان شایان توجه است؛۳) خط فکری محمد بن خالد برقی و فرزندش احمد بن محمد بن خالد برقی. ویژگی مهم این جریان نقل از ضعفا و ارتباط با خط متهمان به غلو است؛ ۴) خط فکری متهمان به غلو. شخصیت‌هایی مانند محمد بن علی بن ابراهیم بن موسی الصیرفی ملقب به ابوسمینه، محمد بن اورمه قمی، ابوسعید سهل بن زیاد آدمی و حسین بن عبیدالله محرّر از بزرگان این جریان هستند.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
230

است که کتاب‌های متعددی در مسائل کلامی داشته است.۱ این‌که او کتابی در اثبات معرفت اضطراری داشته۲ و همچنین نقد او بر اندیشه معتزله۳ شواهدی‌اند بر گرایش او به اندیشه امامیان دوران حضور. البته، کتاب او در ردّ اجتهاد، تقابل او با جریان هشام را نشان می‌دهد.۴ با این همه، او کتابی با عنوان میزان العقل داشته که توجه او به جایگاه عقل را در معرفت دینی نشان می‌دهد. توجه او به شیوه‌های استدلال و نوشتن کتابی با عنوان مناهج الاستدلال نیز مؤیدی بر این ادعاست.۵

هلال بن ابراهیم ابوالفتح دلفی نیز ردّیه‌ای دارد بر کسانی که با تکیه بر عقل خود روایات را رد و نقد می‌کردند.۶ در حقیقت، این کتاب هم‌راستا با اندیشه محدّثان امامیه در دوران حضور بوده است. پیشتر درباره دیدگاه هشام بن حکم و اختلاف متکلمان و محدّثان امامیه در مدرسه کوفه در موضوع ‌رابطه عقل و وحی سخن گفتیم و نشان دادیم که یکی از مهم‌ترین نقاط اختلاف محدّثان و متکلمان برخورد آنان با روایات است؛ در حالی که محدّثان در برابر روایات تسلیم بوده و رویکردی انتقادی به این میراث معرفتی نداشتند، متکلمان با تکیه بر مبانی کلامی‌شان برخوردی انتقادی - عقلی با میراث روایی داشتند. کتاب دلفی در نقد جریان متکلمان و دفاع از جریان محدّثان نوشته شده است.

عالمان مدرسه کلامی قم

پیشتر اشاره کردیم که شهر قم در اواخر سده نخست هجری و در پی مهاجرت

1.. نک: نجاشی، رجال، ص۲۲۵- ۲۲۶.

2.. کتاب الرد علی من یقول المعرفة من الموجود (نک: نجاشی، رجال، ص۲۲۶).

3.. کتاب تناقض اقاویل المعتزلة (نک: نجاشی، رجال، ص۲۲۶).

4.. کتاب الرد علی اصحاب الاجتهاد فی الاحکام (نک: نجاشی، رجال، ص۲۲۶).

5.. کتاب الفحص‌عن مناهج الاعتبار (نک: نجاشی، رجال، ص۲۲۶).

6.. كتاب الرد على من رد آثار الرسول واعتمد نتائج‏ العقول‏ (نک: نجاشی، رجال، ص۴۴۰).

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20642
صفحه از 297
پرینت  ارسال به