187
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

راه برای داوری درباره این ادعاست.

از شواهد موجود از یونس بن عبدالرحمان می‌توان ادعا کرد که او به استنباط ادله احکام پرداخته و گاه از این ادله برای جمع بین روایات متعارض۱ و گاه برای تفسیر روایات فقهی۲ و حتی گاه برای تسری حکم یک مسئله به مسئله‌ای دیگر۳ استفاده کرده است و همین زمینه نقد و خُرده‌گیری و گاه اتهام او به قیاس را فراهم کرده است. این رفتار یونس به‌گونه‌ای بوده است که وقتی پس از آلوده شدن لباسش به فقاع صبر کرد تا پس از تطهیر لباس نماز بخواند، از او پرسیدند آیا این کار تو بر مبنای روایتی است که از ائمه علیهم السلام‌ شنیده‌ای یا این‌که رأی خود توست.

تفسیرها و توضیحات یونس درباره روایات مختلف در کتب مختلف حدیثی نقل شده و بزرگان امامیه گاه سخنان او را رد کرده و برخی تبیین‌های او را مصداق قیاس دانسته‌اند. فضل بن شاذان نیز چنین رویکردی داشته است. کتاب العلل او نمونه بسیار خوبی است که تلاش فضل را برای کشف ادله احکام نشان می‌دهد. این کتاب در حقیقت نوشته خود فضل است و برخلاف ادعای شیخ صدوق، روایت او از امام رضا علیه السلام‌ نیست.۴

1.. شیخ طوسی، الاستبصار، ج۲، ص۴.

2.. کلینی، کافی، ج۷، ص۲۱۲.

3.. همان، ص۱۱۵.

4.. در این‌باره مراجعه به سخنان عالمانۀ آیت‌الله سیداحمد مددی که در بخش پایانی کتاب خورشید شرق در سده سوم به چاپ رسیده است، پرفایده خواهد بود (نک: بیات مختاری، خورشید شرق در سده سوم: فضل بن شاذان نیشابوری، ص۸۱۸ - ۸۲۱). نخست آنکه فضل در زمان شهادت امام رضا علیه السلام‌ ۱۰ سال بیشتر نداشته است و نقل چنین روایتی توسط او از امام رضا علیه السلام‌ بسیار بعید است. دوم آن‌که شیخ صدوق در چند جا علل مطرح شده در کتاب فضل را نپذیرفته و چنین گفته است: «قد غلط الفضل» (شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۱، ص۲۵۸). این عبارت نشان می‌دهد که حتی از دیدگاه شیخ صدوق نیز این کتاب از خود فضل است و روایتی از امام رضا علیه السلام‌ نیست. مگر اینکه گفته شود این کتاب برداشت و اجتهاد فضل از سخنان امام رضا علیه السلام‌ در مواضع گوناگون بوده است که باز هم با توجه به سن کم او در دوران امام رضا علیه السلام‌ بعید است چنین فرصتی برایش فراهم شده باشد.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
186

از یونس بن عبدالرحمان چندین روایت در این باره نقل شده است که همگی به حوزه فقه مربوط‌اند.۱ فضل بن شاذان از متکلمان و ادامه‌دهندگان راه هشام بن حکم نیز روایاتی درباره نهی از قیاس در فقه نقل کرده است.۲

با این حال، جریان یونس بن عبدالرحمان از طرف جریان‌های داخلی امامیه۳ به قیاس‌گرایی در فقه متهم شده است؛ برای مثال بزرگان مدرسه قم و بغداد مانند شیخ صدوق۴ و سید مرتضی۵ افرادی مانند یونس بن عبدالرحمان و فضل بن شاذان که او نیز به همین جریان وابسته است، را به قیاس‌گرایی در فقه متهم کرده‌اند.۶ با توجه به این‌که روایاتی نیز از طرف این افراد در رد قیاس نقل شده است، نمی‌توان به سادگی این اتهام را پذیرفت. بررسی اقوال و گزارش‌های منسوب به این افراد بهترین

1.. «عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدٍ عَنْ يُونُسَ عَنْ أَبَانٍ عَنْ أَبِي شَيْبَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏ ضَلَّ عِلْمُ ابن شُبْرُمَةَ عِنْدَ الْجَامِعَةِ إِمْلَاءِ رَسُولِ اللَّهِ ص‌وَ خَطِّ عَلِيٍّ ع بِيَدِهِ إِنَّ الْجَامِعَةَ لَمْ تَدَعْ لِأَحَدٍ كَلَاماً فِيهَا عِلْمُ الْحَلَالِ وَالْحَرَامِ إِنَّ أَصْحَابَ الْقِيَاسِ طَلَبُوا الْعِلْمَ بِالْقِيَاسِ فَلَمْ يَزْدَادُوا مِنَ الْحَقِّ إِلَّا بُعْداً إِنَّ دِينَ اللَّهِ لَا يُصَابُ بِالْقِيَاسِ» (کلینی، کافی، ج۱، ص۵۷).

2.. «مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ السُّنَّةَ لَا تُقَاسُ أَ لَا تَرَى أَنَّ امْرَأَةً تَقْضِي صَوْمَهَا وَلَا تَقْضِي صَلَاتَهَا يَا أَبَانُ إِنَّ السُّنَّةَ إِذَا قِيسَتْ مُحِقَ الدِّينُ» (کلینی، کافی، ج۱، ص۵۷).

3.. هرچند مقالات‌نگاران سنی از این اتهام سخنی به میان نیاورده‌اند و ابوالحسن اشعری ادعا کرده است که همه امامیه در فقه با اجتهاد مخالف بودند (نک: اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۵۳).

4.. شیخ صدوق، کتاب من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۲۷۵- ۲۷۶.

5.. سید مرتضی، رسائل، ج۳، ص‌۳۱۱.

6.. برخی از پژوهشگران نیز هشام بن حکم را به دلیل وابستگی این افراد به او قیاس‌گرا دانسته‌اند. نویسنده پیشتر در مقاله‌ای نشان داد که هرچند یونس و پیروانش در کلام با هشام دیدگاهی مشابه دارند؛ ولی اینکه یونس و پیروانش جریان متمایزی را شکل دادند و در منابع رجالی به‌طور خاص‌به این گروه اشاره شده است به دلیل همین دیدگاه‌های فقهی یونس و پیروانش بوده است. به‌طور خاص‌کسانی با عنوان یونسی یا اصحاب یونس از آنها یاد شده است، به احتمال زیاد جریانی فقهی هستند، نه کلامی.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20874
صفحه از 297
پرینت  ارسال به