159
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

است در برخی کامل و در برخی ناقص باشد) در متکلمان امامیه نشان می‌دهد؛ برای مثال، می‌توان به تلاش زُراره برای بحث استطاعت اشاره کرد.۱ طرح این اصطلاح در مجامع علمی آن زمان و تبیین ادله و مبانی نقلی و عقلی آن از نخستین نمونه‌های نظریه‌پردازی در کلام امامیه است. همچنین می‌توان به دیدگاه‌های کلامی هشام بن حکم اشاره کرد.

طرح نظریه عصمت۲ و نص۳ و تبیین مبانی عقلی و نقلی آن توسط هشام بن حکم، نظریه معنا در بحث صفات الاهی۴ و بهره‌گیری از آن در مباحث مختلف صفات خداوند۵ و همچنین نظریه خاص او در بحث تجسیم۶ شواهد مهمی بر تأیید نظریه‌پردازی در کلام امامیه‌اند. دیدگاه‌های خاص هشام بن حکم در مباحث «لطیف الکلام» که برخی آنها را اشعری در کتاب خود بیان کرده است، نیز میزان پیشرفت او در علم کلام را نشان‌ می‌دهد.۷

هرچند این مرحله به ظاهر باید صرفاً عقلی باشد، ولی متکلمان حتی در نظریه‌پردازی‌هایشان نیز تحت تأثیر آموزه‌ها و راهنمایی‌های ائمه اطهار علیهم السلام بوده‌اند؛ برای مثال، نظرات منسوب به مؤمن طاق در مباحثی مانند معرفة اللّه۸ و صفات الهی با متن برخی روایات امامیه بسیار شبیه است. دیدگاه هشام بن سالم در نظریه صورت

1.. او که کتابی با عنوان الاستطاعة والجبر داشته (نجاشی، رجال، ص۱۷۵)، در این مسئله به استطاعت قبل الفعل معتقد بوده است (نک: اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۴۳).

2.. همان، ص‌۴۸.

3.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ص‌۲۵۹.

4.. اشعری، مقالات الاسلامیین، ص‌۳۶۹.

5.. همان، ص‌۳۷.

6.. دربارۀ تحلیل دیدگاه او، نک: النشار، نشأة الفکر الفلسفی، ج۲، ص۸۵۳-۸۶۰.

7.. دربارۀ برخی از دیدگاه‌های او در این زمینه‌ها، نک: اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۶۲ - ۶۳.

8.. دربارۀ دیدگاه او، نک: شیخ صدوق، التوحید، ص۲۸۹. همچنین برای روایات مشابه این دیدگاه نک: همان، ص۲۸۵- ۲۹۲.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
158

در بین پیروان کلامی هشام بن حکم نیز این رویکرد دیده می‌شود. نظام از علی بن اسماعیل میثمی گزارشی مشابه مناظره ابوالهذیل و هشام نقل کرده است.۱ در مجلسی که یونس بن عبدالرحمن، هشام بن ابراهیم مشرقی، جعفر بن عیسی یقطینی و موسی بن صالح در محضر امام رضا علیه السلام‌ حاضر بودند، جعفر بن عیسی پس از بیان این‌که یونس و هشام علم کلام را به او آموخته‌اند، از اتهام دیگر اصحاب به خودش و استادانش به دلیل پرداختن آنها به علم کلام شکایت کرد. امام رضا علیه السلام‌ آن اتهامات را رد کردند و اقوال منتسب به خود درباره دوری از علم کلام را انکار کردند. در پایان مجلس، هشام بن ابراهیم و جعفر بن عیسی یقطینی روش کلامی خود را مبتنی بر آموزه‌های کلامی موجود در کتابی با عنوان الجامع عنوان کردند. این کتاب، در حقیقت، مجموعه‌ای از اقوال کلامی منتسب به ائمه اطهار علیهم السلام‌ بوده است.۲

کلامیان امامیه پس از فهم عقلانی آموزه‌های امامان علیهم السلام در مرحله دوم به تبیین و نظریه‌پردازی عقلانی از اندیشه‌های خود می‌پرداختند. به بیان دیگر، متکلمان پس از فهم عقلانی آموزه‌های امامان به تبیین برون‌متنی این باورها همت می‌گماشتند. تبیین مبانی و ادله دیدگاه‌های کلامی‌، ابداع اصطلاحات کلامی جدید برای مفاهیم و اندیشه‌های اعتقادی و ارائه یک نظام جامع فکری در مباحث کلامی از جمله تلاش‌های متکلمان امامیه برای این مقصود بوده است.

بهترین شاهد برای این ادعا عبارت هشام بن حکم پس از غلبه بر عمرو بن عبید در مناظره است. هنگامی که امام صادق علیه السلام‌ از او پرسیدند که استدلال‌هایش بر ضد عمرو بن عبید را از که آموخته است، چنین پاسخ داد: «شیء اخذته منک والفته». در حقیقت، مراجعه به کتب مقالات‌نگاران به‌خوبی این رویکرد را (هرچند ممکن

1.. ابن حزم، الفصل، ج۳، ص۱۱۵.

2.. «عندنا كتاب سميناه كتاب الجامع فيه جميع ما تكلم الناس فيه عن آبائك علیهم السلام و انما نتكلم عليه» (نک: شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ص۴۹۹- ۵۰۰).

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20922
صفحه از 297
پرینت  ارسال به