121
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

قیاس (نوعی روش عقلانی در کلام و فقه)۱ و حتی تعقل و تعمق۲ در کلام دیده می‌شود، ولی روایات بسیاری در جایگاه عقل و حتی ‌حجیّت آن نقل کرده‌اند.۳

بنابراین، پژوهشگر در تحلیل این دوره تاریخیِ کلامِ امامیه، خود را با یک متناقض‌نما روبه‌رو می‌بیند. از سویی گزارش‌هایی مبنی بر بدگویی از کلام و متکلمان و حتی روش‌های کلامی مانند قیاس و استدلال عقلی موجود است و از سوی دیگر بر ‌حجیّت عقل و جایگاه آن در دین و تشویق متکلمان تصریح شده‌ است. گفته شد که امیرمعزّی برای حل این مشکل با بررسی مفهومی عقل در منابع روایی امامیه ادعا کرده است که عقلی که در روایات ستوده و مدح شده است، قوّه‌ استدلال‌گر نیست، بلکه عقلی قدسی و بصیرتی فرامنطقی است که مؤمنان به وسیله آن، سخنان امامان (که خود عاقل‌ترین مردم‌اند) را می‌فهمند و تصدیق می‌کنند.۴

برخی نیز از اساس عقل را در دوران نخستین پیش از ورود فلسفه و اندیشه‌های کلامی به معنای قوه‌ای دانسته‌اند که انسان را به‌ نیکویی طاعت و صبر و معرفت به خداوند هدایت می‌کند، در حالی‌که عقل در دوره بعد به معنای قوه‌ استدلال به‌کار رفته است.۵

مدرسی طباطبایی بر آن است که امامیه در دوره حضورِ امامان عقل را تنها تا

1.. براي روايات نفی قياس، نک: كلينی، کافی، ج ۱، ص‌۵۴- ۵۹. به‌طور خاص، ‌برخی از اين روايات به كلام مربوط‌اند: ۱) «قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ علیه السلام‌ بِمَا أُوَحِّدُ اللَّهَ فَقَالَ يَا يُونُسُ لَا تَكُونَنَّ مُبْتَدِعاً مَنْ نَظَرَ بِرَأْيِهِ هَلَكَ» (نک: همان، ص‌۵۶)؛ ۲) امام صادق علیه السلام‌ در نقد مؤمن طاق: «لِأَنَّكَ تَكَلَّمَ عَلَى الْقِيَاسِ‏ وَالْقِيَاسُ‏ لَيْسَ مِنْ دِينِي» (شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ص‌۱۸۹)؛ ۳) فَقَالَ الرِّضَا علیه السلام‌: «إِنَّهُ مَنْ يَصِفُ رَبَّهُ بِالْقِيَاسِ‏، لَا يَزَالُ فِي الدَّهْرِ فِي الِالْتِبَاسِ» (شیخ صدوق، التوحید، ص‌۴۷).

2.. به روايت يونس بن يعقوب كه در ابتدا متكلمان را نکوهش می‌كند، مراجعه شود: «هذا نَعْقِلُهُ‏ وَهَذَا لَا نَعْقِلُه». همچنین در روایتی از امام سجاد علیه السلام‌ چنین نقل شده است: «ان دین اللّه لا یصاب بالعقول» (نک: شیخ صدوق، کمال الدین، ص۳۲۴).

3.. كليني، کافی، ج۱، ص‌۱۰-۳۰.

4.. Amirmoezzi, the divine guide in early shiism, p.۷-۱۲.

5.. نک: پورجوادی، «تحلیلی از مفاهیم عقل و جنون در عقلاء مجانین»، ص‌۳۷-۳۶.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
120

بنا بر آنچه گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که حدیث‌گرایان مدرسه کوفه در ادامه همان دیدگاه نخستین امامیه بودند. این گروه عقل را موجودی مستقل و روحانی (غیرجسمانی) می‌دانستند. خداوند این عقل را بین انسان‌ها تقسیم کرده و انسان‌ها به کمک و مددِ آن خوب و بد را می‌فهمند. با این حال، گزارش‌هایی که در آنها به کیفیت بهره‌مندی انسان‌ها از عقل پرداخته شده است، گاه متفاوت‌اند. بنا به برخی از آنها ‌رابطه عقل و انسان تنها مانند رابطه انسان و نور است و انسان‌ها تنها از نور عقل بهره‌مند می‌شوند، در حالی‌که بنا به برخی دیگر از شواهد این رابطه از نوع ترکیبی است و عقل با انسان‌ها ترکیب می‌شود. این در حالی است که متکلمان مدرسه کوفه توجهی به وجود مستقل و نورانی عقل نداشته‌اند و عقل را قوه‌ای نفسانی می‌دانسته‌اند که خداوند به انسان‌ها اعطا کرده است. انسان‌ها با بهره‌گیری از این عقل درست و نادرست و خوب و بد را تشخیص می‌دهند.

معرفت‌شناسی عقل در اندیشه جریان‌های فکری مدرسه کوفه

بررسی جایگاه عقل در معرفت دینی در مدرسه کلامی کوفه با یک چالش مهم روبه‌روست؛ زیرا متکلمان امامیه در این دوره بی‌توجه به روایات نیستند و حتی خودشان از محدّثان بزرگ نیز به شمار می‌آیند.۱ افزون بر این، هرچند در روایات منقول از حدیث‌گرایان امامیه انتقاد‌هایی به جریان متکلمان (مانند هشام بن حکم، مؤمن طاق و هشام بن سالم) و نکوهش آنان۲ و گاه در خُرده‌گیری از به کارگیری

1.. روایات پرشمار این افراد در منابع امامیه گواه این مدعاست. برای مثال، نک: خضرمحمد نبها، مسند هشام بن الحکم.

2.. روایت معروف یونس بن یعقوب، به‌خوبی دیدگاه محدثان نسبت به متکلمان را نشان می‌دهد (نک: کلینی، کافی، ج۱، ص‌۱۷۱).

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20613
صفحه از 297
پرینت  ارسال به