111
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

بزرگ نیز بوده‌اند۱ و بسیاری از روایات جایگاه عقل در عرصه دین نیز توسط محدّثان نقل شده‌اند.۲ گذشته از آن، گفت‌وگوها و پرسش و پاسخ‌های محدّثان با ائمه علیهم السلام نشان‌دهنده آن است که آنان به فهم عقلی معارف دینی توجه داشته‌اند.۳ البته، به اجمال می‌توان پذیرفت که بین این دو گروه و حتی گاه بین دو متکلم یا بین دو محدّث در باب جایگاه عقل تفاوت‌هایی وجود دارد؛ ولی همان‌‌‌‌‌‌‌طور که گفتیم دو عنوان عقل‌گرا و نص‌گرا مبهم و کلی‌اند و نمی‌توان با آنها به حقیقت این دو جریان اشاره کرد. بنابراین، بهتر است همان‌‌‌‌‌‌‌طور که محمدتقی سبحانی در مقاله «کلام امامیه: ریشه‌ها و رویش‌ها» پیشنهاد کرده است،۴

از دو عنوان «متکلمان» و «محدّثانِ متکلم» استفاده کنیم؛ زیرا تمایز اساسی این دو جریان در آن است که افراد گروه نخست، رویکردی برون‌مذهبی داشته‌اند و در پی تبیین معارف مکتب اهل بیت علیهم السلام برای جامعه اسلامی و دفاع از آن در برابر جریان‌های رقیب بوده‌اند؛ در حالی که گروه دوم در پی فهم دقیق همان معارف و ارائه و عرضه آن به جامعه مؤمنان بوده‌اند.

به این دلیل، گروه دوم را «محدّثان متکلم» نام داده‌ایم، که در بین محدّثان دو

1.. روایات پرشماری که در منابع حدیثی امامیه از متکلمانی مانند هشام بن حکم، مؤمن طاق و هشام بن سالم نقل شده‌اند، شاهدی بر این ادعا هستند.

2.. مهم‌ترین روایات عقل از افرادی چون سماعة بن مهران (کلینی، کافی، ج۱، ص۲۰- ۲۳)، محمد بن مسلم (همان، ص۱۰)، عبدالله بن سنان (همان، ص۲۵) و مفضل بن عمر (همان، ‌ص۲۶) نقل شده‌اند.

3.. برای مثال، به گفت‌وگوی حمران بن اعین با امام باقر علیه السلام‌ دربارۀ علم غیب (کلینی، کافی، ج۱، ص۲۵۶)، رابطه علم ائمه علیهم السلام به امور آینده و شهادت آنان (همان، ص۲۶۱-۲۶۲) و گفت‌وگوی محمد بن مسلم با امام صادق علیه السلام‌ دربارۀ صفات الاهی (همان، ص۱۰۸)، رابطه روح و بدن (همان،‌ص۱۳۴) و رابطۀ عمل و ایمان و تعریف ایمان (همان،‌ ج۲، ص۳۸) و گفت‌وگوی برید بن‌‌ معاویه با امام صادق علیه السلام‌ دربارۀ جایگاه ائمه علیهم السلام (همان، ج۱، ص۲۶۹) و علی بن اسباط با امام رضا علیه السلام‌ دربارۀ استطاعت (همان، ص۱۶۰) و حمزة بن حمران در همین بحث (همان، ص۱۶۲) اشاره کرد.

4.. سبحانی، «کلام امامیه: ریشه‌ها و رویش‌ها»، ص۲۷.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
110

دوره را دوره شکل‌گیریِ کلام نظری دانست. تعامل مسلمانان با پیروان ادیان دیگر و ورود اندیشه‌های فلسفی از طریق ایران و روم به جهان اسلام، ضرورت ورود به این عرصه را دوچندان کرد و بر پیچیدگی مباحث آن ‌افزود. برخی اصحاب امامیه نیز - اگر نگوییم پیش از دیگران، دست کم، همراه با جریان‌های دیگر - به عرصه مباحث کلامی وارد شدند.

از جمله بزرگان این گروه می‌توان به قیس ماصر، زرارة بن اعین، ابوجعفر محمد بن نعمان معروف به مؤمن طاق، هشام بن سالم جوالیقی، هشام بن حکم و شاگردان او مانند یونس بن عبدالرحمن، محمد بن خلیل سکاک، علی بن منصور، علی بن اسماعیل میثمی و ابومالک حضرمی اشاره کرد. این افراد به نظریه‌پردازی در موضوعات مختلف اعتقادی و همچنین به دفاع از آن در برابر رقیبان درون‌مذهبی و برون‌مذهبی می‌پرداختند.۱

البته، در برابر این گروه اندک، بسیاری از امامیان مانند اهل حدیث سنی ورود به این عرصه‌ها را مخاطره‌آمیز می‌انگاشتند‌ و به همین دلیل متکلمان را نکوهش کرده‌اند. روایات نکوهش علم کلام که در منابع امامیه موجود است، وجود این جریان در امامیه را اثبات می‌کند.۲

هرچند برخی این دو گروه را در قالب عقل‌گرایان و نص‌گرایان مطرح کرده‌اند،۳ ولی این عناوین چندان گویای تمایز آنان نیست؛ زیرا دو عنوان عقل‌گرا و نص‌گرا عمومیت و ابهام دارند و در نگاه نخست به نظر می‌رسد گروه نخست به‌کلی به نصوص دینی در عرصه اعتقادات توجهی ندارند و در مقابل، گروه دوم برای عقل هیچ جایگاهی قائل نیستند. این در حالی است که متکلمان امامیه خود از محدّثان

1.. دربارۀ اندیشه‌ها ودیدگاه‌های کلامی این افراد، نک: فان اس، ‌علم الکلام والمجتمع، ج۱، ص۴۴۷-۵۶۹.

2.. دربارۀ روایات نکوهش کلام، نک: صفار، بصائر الدرجات، ج۱، ص۵۲۱.

3.. در فصل نخست و بیان پیشینیه به نظرات مختلف در این‌باره اشاره شده است.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20863
صفحه از 297
پرینت  ارسال به