101
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

شده است و خود متکلمان نیز به این نکته اشاره کرده‌اند. از جمله سخنان ایشان در این بحث که آمیخته با ادله عقلی است، می‌توان به مورد زیر اشاره کرد:

۰.أَوَّلُ الدِّینِ مَعْرِفَتُهُ وَکَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِیقُ بِهِ وَکَمَالُ التَّصْدِیقِ بِهِ تَوْحِیدُهُ وَکَمَالُ تَوْحِیدِهِ الْإِخْلَاصُ لَهُ وَکَمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْیُ‏ الصِّفَاتِ‏ عَنْهُ لِشَهَادَةِ کُلِّ صِفَةٍ أَنَّهَا غَیْرُ الْمَوْصُوفِ وَشَهَادَةِ کُلِّ مَوْصُوفٍ أَنَّهُ غَیْرُ الصِّفَةِ فَمَنْ وَصَفَ اللَّهَ سُبْحَانَهُ فَقَدْ قَرَنَهُ وَمَنْ قَرَنَهُ فَقَدْ ثَنَّاهُ وَمَنْ ثَنَّاهُ فَقَدْ جَزَّأَهُ وَمَنْ جَزَّأَهُ فَقَدْ جَهِلَه‏.۱

بسیاری از متکلمان معتزله، زیدیه و امامیه همین دیدگاه را در صفات الهی دارند۲ و حتی در برخی موارد به این عبارات امام علی علیه السلام‌ استناد کرده‌اند.۳

در بحث از معنای توحید و اثبات صفت واحد برای خداوند نیز آنچه در جملات امام علی علیه السلام‌ آمده است، ادله‌ای عقلی است که در کتب کلامی نیز به چشم می‌خورد.۴

امام علی علیه السلام‌ در تفسیر صفت واحد برای خداوند چهار معنا بیان کرده‌اند که دو

1.. «سرآغاز دین، معرفت و شناخت اوست و کمال معرفتش تصدیق به ذات پاک اوست و کمال تصدیق به او همان توحید اوست و کمال توحیدش، اخلاص براى اوست و کمال اخلاص براى او، نفى صفات ممکنات از اوست چرا که هر صفتى (از این صفات) گواهى مى‌دهد که غیر از موصوف است و هر موصوفى (از ممکنات) شهادت مى‌دهد که غیر از صفت است، پس هر کس خداوند سبحان را (با صفاتى همچون صفات مخلوقات) توصیف کند او را با امور دیگرى قرین ساخته و آن کس که او را با چیز دیگرى قرین کند دوگانگى در ذات او قائل شده و کسى که دوگانگى براى او قائل شود اجزایى براى او پنداشته و هر کس براى او اجزایى قائل شود به راستى او را نشناخته است» (نهج البلاغه، خطبۀ ۱، ص۳۹).

2.. در این‌باره، نک: شیخ مفید، اوائل المقالات، ص۵۲-۵۳.

3.. ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه در این‌باره می‌گوید: «أما قوله وكمال الإخلاص‌له نفي الصفات عنه فهو تصريح بالتوحيد الذي تذهب إليه المعتزلة وهو نفي المعاني القديمة» (ابن ابی‌الحدید، شرح نهج البلاغة، ج۱، ص۷۴). بسیاری از متکلمان و زیدیه به این عبارت امام علی علیه السلام‌ استناد کرده‌اند.

4.. قاضی عبدالجبار، المغنی، ج۴، ص۲۴۱- ۲۴۶.


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
100

است و این آیات در واقع، در مقام طرح و بیان این استدلال‌اند که خداوندی که بر خَلق حضرت آدم علیه السلام - بدون پدر و مادر - تواناست، به یقین می‌تواند حضرت عیسی علیه السلام‌ را بدون پدر بیافریند.۱

سیره و سخنان امام علی علیه السلام‌

در سخنان امام علی علیه السلام شواهد بیشتری بر عقل‌گرایی و استدلال‌های عقلی وجود دارد؛ برای مثال، در بحث توحید می‌توان به استدلال به برهان حدوث و قدم اشاره کرد:۲

۱. «الدَّالِ‏ عَلَى‏ قِدَمِهِ‏ بِحُدُوثِ خَلْقِهِ وَبِحُدُوثِ خَلْقِهِ عَلَى وُجُودِهِ»؛۳ خدایی که با آفریدگانش و با حدوث خلقش بر وجود خویش و نیز بر ازلیتش دلالت و هدایت فرموده است.

۲. «مُسْتَشْهِدٌ بِحُدُوثِ‏ الْأَشْیاءِ عَلَى أَزَلِیتِه‏»؛۴ (خدا) حدوث اشیاء را بر ازلیت خویش گواه و شاهد گرفته است.

۳. «الحمدلله الدَّالِ‏ عَلَى‏ وُجُودِهِ‏ بِخَلْقِهِ وَبِحُدُوثِ خَلْقِهِ عَلَى أَزَلِه»؛۵ سپاس خدایی را که با خلق خویش بر وجود خود دلالت کرد و با حدوث آن به ازلیت خود راهنمایی فرمود.

در بحث صفات الهی نیز بسیاری از مباحث متکلمان امامی و حتی معتزلی در سخنان امام علی علیه السلام‌ ریشه دارد؛ برای مثال، نظریه نفی صفات زائد بر ذات که از سوی معتزله و امامیه مطرح شده است، نخستین‌بار در سخنان امام علی علیه السلام‌ مطرح

1.. همان، ص۵۷۵- ۵۷۶.

2.. دربارۀ براهین اثبات خدا در کلام امام علی علیه السلام، نک: محمد رضایی، «برهان‌های اثبات وجود خدا»، ص۱۱- ۴۲.

3.. نهج البلاغه، خطبۀ ۱۸۵، ص۲۶۹.

4.. شیخ صدوق، التوحید، ص۶۹.

5.. کلینی، کافی، ج۱، ص۱۳۹.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16673
صفحه از 297
پرینت  ارسال به