است و این آیات در واقع، در مقام طرح و بیان این استدلالاند که خداوندی که بر خَلق حضرت آدم علیه السلام - بدون پدر و مادر - تواناست، به یقین میتواند حضرت عیسی علیه السلام را بدون پدر بیافریند.۱
سیره و سخنان امام علی علیه السلام
در سخنان امام علی علیه السلام شواهد بیشتری بر عقلگرایی و استدلالهای عقلی وجود دارد؛ برای مثال، در بحث توحید میتوان به استدلال به برهان حدوث و قدم اشاره کرد:۲
۱. «الدَّالِ عَلَى قِدَمِهِ بِحُدُوثِ خَلْقِهِ وَبِحُدُوثِ خَلْقِهِ عَلَى وُجُودِهِ»؛۳ خدایی که با آفریدگانش و با حدوث خلقش بر وجود خویش و نیز بر ازلیتش دلالت و هدایت فرموده است.
۲. «مُسْتَشْهِدٌ بِحُدُوثِ الْأَشْیاءِ عَلَى أَزَلِیتِه»؛۴ (خدا) حدوث اشیاء را بر ازلیت خویش گواه و شاهد گرفته است.
۳. «الحمدلله الدَّالِ عَلَى وُجُودِهِ بِخَلْقِهِ وَبِحُدُوثِ خَلْقِهِ عَلَى أَزَلِه»؛۵ سپاس خدایی را که با خلق خویش بر وجود خود دلالت کرد و با حدوث آن به ازلیت خود راهنمایی فرمود.
در بحث صفات الهی نیز بسیاری از مباحث متکلمان امامی و حتی معتزلی در سخنان امام علی علیه السلام ریشه دارد؛ برای مثال، نظریه نفی صفات زائد بر ذات که از سوی معتزله و امامیه مطرح شده است، نخستینبار در سخنان امام علی علیه السلام مطرح