عمل تبدیل نشود، حرمتی نخواهد داشت. فرد حسود به هیچ چیزی جز نابودی طرف محسود خود فکر نمیکند و در صورتی که طرف مقابلش، فرد خاطی نباشد، دچار حرمت دیگری میشود که تعرض به او باشد. به دلیل تنقیح مناط، میتوان نتیجه گرفت که منجرشدن غضب به کفر، اختصاص به زنان نداشته و هر کسی در صورت هیجانی شدن غضب کند، غضب او را به کفر خواهد رساند؛ زیرا در غضب، نوعی بیتوجهی و زیرپانهادن دستورات شرع، غفلت و بیاعتنایی به پروردگار وجود دارد.
۳. آشکارساز بدیها
بر اساس روایات، عامل پرخاش، عاملی است که صفات واقعی و مخفیشده فرد را بیرون میریزد؛ به عبارتی، حالت پرخاشگری مقاومت روانی فرد را برای پنهانداشتن هیجانات و برداشتهای خود از مسائل را از میان برده و در نتیجه ماهیت زشت و منفی امور باطنی خود را آشکار میسازد. همچنین میتوان استنباط کرد که برای شناختن واقعی افراد، میتوان به بررسی حالاتشان در موقعیتهای پرخاشگری آنها توجه کرد. مضمون روایتی از امیرمؤمنان علیه السلام این مطلب را تایید میکند:
الغَضَبُ یردِی صَاحِبَهُ وَ یبدِی مَعَایبَهُ.۱
پرخاشگری به صاحب این رفتار آسیب میرساند و زشتیهایش را آشکار میسازد.
واژه «یردی» بیشتر به معنای هلاکت به کار میرود.۲ حضرت میفرمایند که معایب فرد خشمگین، به واسطه پرخاشگری بیرون میریزد. بیان روانشناختی این قضیه این است که افراد در مواقع هیجانی، هرگونه مقاومتهای روانی خود را کنار گذاشته، بر اساس نزدیکترین قالبهای رفتاری و شخصیتی خود عمل میکنند؛ لذا تا فردی هیجانی یا خسته نشود، میتواند پشت نقاب شخصیتی خود مخفی