یقتَضِی الَّذِی لَهُ وَ یقضِی الَّذِی عَلَیهِ فَذَاک لا لَهُ وَ لا عَلَیهِ وَ الرَّجُلُ یقتَضِی الَّذِی لَهُ وَ یمطُلَ النَّاسِ الَّذِی عَلَیهِ فَذَاک عَلَیهِ وَ لا لَهُ.۱
درباره کارهای مردم و اخلاقشان با شما سخن خواهم گفت. مردی که زود خشم گیرد و زود آرام شود، نه بد است، نه خوب سر به سر. و مردی که دیر خشمگین شود و زود آرام گیرد، خوب است، نه بد. مردی که حق خود را طلب کند و دَین خود (را) بپردازد نه بد است نه خوب. و مردی که حق خود طلب کند و پرداخت حقی را که مردم به عهده او دارند، عقب اندازد، بد است، نه خوب.
ﻫ _ خشم و سطوح ارزشگذاری
گروهی از روایات نشان میدهند که در مورد خشم یا هر گناهی، متناسب با شخصیت و رشد کمالات افراد برخورد میشود؛ چنان که یک ترک اولی از حضرت آدم، عواقب سختی داشت. میزان زشتی اخلاقی خشم نیز، به مرتبه شخصیت اخلاقی و دینی انسان بستگی دارد و ارزشیابی میشود. به طور کلی، افراد هر چه به لحاظ علم و مراتب ایمانی یا تجارب زندگی خود در سطوح بالاتری درجهبندی شوند، توقع بیشتری نسبت به صدور رفتارهای درست و اخلاقی از آنها هست؛ لذا به نظر میآید که رفتار قبیحی مثل خشم، از انسانی مسئول، عقوبت بیشتری نسبت به افراد عادی داشته باشد. مضمون روایت زیر از سیدالشهداء علیه السلام همین مطلب را بیان میکند:
فی جَوابِ مَن سَأَلَهُ فَما أَقبَحُ شَئٍ؟ قالَ علیه السلام: اَلفِسقُ فِی الشَّیخِ قَبیحٌ وَ الحِدَّةُ فی السُّلطانِ قَبیحَةٌ.۲
حضرت در جواب کسی که از قبیحترین امور پرسید، فرمودند: فسق در پیرمرد قبیح است و تندخویی در سلطان.