است. خداوند نیز صحابه را به غیرت و شدت برخوردداشتن امر نموده است: (یا أَیهَا النَّبِی جَاهِدِ الکفَّارَ وَالمُنَافِقِینَ وَاغلُظ عَلَیهِم)
؛۱ «ای پیامبر! با کفار و منافقان مبارزه کن و سخت بگیر». سختگرفتن و با شدت برخوردکردن از آثار قوه غیرت است که همان خشم است؛ اما کسی که زیادهروی میکند، شخصی است که این قوه خشم، بر او غلبه میکند و او را از تدبیر عقل و دین و پیروی از آن دو خارج میسازد. خشم پسندیده، خشمی است که در اختیار عقل و دین باشد. زمانی که غیرت لازم است، برانگیخته شود و زمانی که صبر نیکوست، خاموش گردد؛ یعنی در حد اعتدال نگهداشته شود. در دعای امام صادق علیه السلام حضرت از نداشتن اعتداء یا اندازه در خشم، به خدا پناه میبرد: «عِندَ حُضُورِ شَهرِ رَمَضَانَ: اللهُمَّ هَذَا شَهرُ رَمَضَانَ المُبَارَکُ الَّذِی أَنزَلَتَ فِیهِ القُرآنَ وَ جَعَلتَهُ هُدَی لِلنَّاسِ...فَإِنِّی أَتُوبُ إِلَیکَ مِنهُ وَ مِنَ الاعتِدَاءِ فِی الغَضَبِ»۲.
این سؤال مطرح است که آیا منظور حضرت از اندازهداشتن در غضب، تعداد بروز است یا کیفیت بروز. به نظر میآید که دومی باشد. قبلاً بیان شد که غضب و خشم خصیصهای ذاتی است و اصل وجودش را نمیتوان انکار کرد؛ اما میتوان از بروز غیر منطقی آن جلوگیری کرد. پس سطوح تولید یک رفتار پرخاشگرانه را بر اساس روایات، میتوان چنین ترسیم کرد:
خشم اولیه)درونی(---gt;حدة یا شدت هیجان---gt;اراده پرخاش اولیه رفتار---gt;پرخاش رفتاری)برونی(
۴. خشم و زمان واکنش _ فروکش
خشم را به لحاظ سرعت بروز و افولش، میتوان به چهار نوع منطقی تصور کرد:
۱. خشم زود بروز _ زود خاموش؛