جمعبندی
مرور گزارههای دینی در ماهیت خشم، ما را به بینشی کلی درباره ماهیت خشم میرساند. در دیدگاه دینی، خشم به عنوان یک هیجان، خصلت یا ویژگی فطری است با شناسههای جسمی؛ مانند سرخ شدن صورت، حرارت بدنی، قرمزشدن چشمها و شناسههای هیجانی که از آن به غیظ تعبیر میشود؛ در صورتی که این حالت هیجانی منجر به پرخاشگری شود، از آن به غضب تعبیر میشود و حالتهای مختلف رفتاری را شامل میشود؛ مانند خشم کلامی، خشم رفتاری و تندخویی.
د _ انواع خشم
بر اساس موارد کاربرد غضب و مفاهیم مشترک با آن در آیات و روایات، غضب از حیثهای مختلفی تقسیم میپذیرد. از لحاظ منبع صدور، غضب هم به خداوند نسبت داده شده و هم به انسان که مخلوق خداست؛ لذا میتوان آن را به دو صورت غضب الخالق و غضب المخلوق توصیف کرد. از لحاظ صفت مخلوق، میتوان خشم را چنین تصور کرد که در سطح درونی و به اصطلاح قلبی باشد که به آن غیظ میگوییم یا بروز پیدا کند که همان غضب مشهور است؛ اما افراد را میتوان از جهت طول زمان بروز خشم و فاصلهاش تا افول، به چهار حالت تصور کرد. به لحاظ فاعل خشم نیز، یکبار از فرد بالادست نسبت به فرودست صادر شود یا از شخص فرودست نسبت به بالادست. هر کدام از موارد فوق نیز ممکن است، محمود باشد یا مذموم. در سطور زیر، این حالتهای تصورشده را بررسی میکنیم.
۱. غضب خالق و مخلوق
در موارد زیادی از منابع دینی، غضب را به عنوان صفت خداوند میبینیم، همانگونه که در مورد انسان به کار برده میشود؛ اما غضب الخالق که منظور غضب خداوند میباشد، از بهترین و متعالیترین نوع غضب بوده و معمولاً نسبت به مخالفان خداوند و مستحقان عقوبت صادر میشود. غضب خداوند، نشانهای از عدالت، حکمت و صفات شایسته دیگری از او میباشد.