همان طور که ملاحظه میشود، کاربرد «فظّ» در تفسیر آیه شریفه، به معنای بداخلاقی و تندخویی و ضد نرمخویی است. نتیجه اینکه فظّ، صفتی مربوط به گفتار است که با تندی و خشونت همراه است؛ هرچند، حالت هیجانی، خشم و بر انگیختگی ملازم آن نباشد؛ البته میتوان فظّ را با حالت غیظ و خشم در نظر گرفت؛ لکن در ماهیت آن، هیجان خشم وجود ندارد. در نهایت میتوان گفت، فظّ، مثل حدّت که صفت غضب بود، در برخی از انواع غضب شدید، مانند پرخاش در گفتار، با غضب جمع میشود؛ به این ترتیب، فظّ، معنای اخص از حدّت دارد؛ زیرا حّدت صفتی است برای انواع غضب؛ ولی فظّ، فقط شامل غضب گفتاری میشود.
۱۱. الحفیظه
این واژه، در کاربرد خود شامل مواردی میشود که غضب، ناشی از حرمتشکنی بین نزدیکان باشد یا شکستن عهد و پیمان. در کل، «حفیظه» بر نوعی از غضب دلالت میکند که ناشی از رنجشی عاطفی و بینفردی باشد.۱ «حفیظه» در این معنا، بیشتر به معنای غضب است.۲ وجه مشترک بین حفیظه و غضب، مفهوم دفع و جلوگیری از امر ناملایم است. همان طور که در منابع آمده است، «حفیظه» از ریشه «حفظ» است و بر اساس کاربردهای مختلف، معانی مختلفی پیدا میکند. در مفهوم غضب، فرد به وسیله خشم، خود را محفوظ میکند.۳
1.و الحَفیظَةُ: الغَضَبُ لحُرمةٍ تُنتهک من حُرماتک أو جارٍ ذی قَرابةٍ یظلَم مَن ذَویک أو عهدٍ ینكث. و الحَفَظَةُ و الحَفیظَةُ: الغَضَبُ، و الحفاظُ كالحَفظة، و أنشد: إنّا أُناسٌ نمنعُ الحفاظا. لسان العرب، ج۷، ص۴۴۲.
2.و الحَفیظَةُ الغَضَبُ و الحَمیةُ و منه الحدیث من دعائم النفاق الحَفیظَةُ. مجمع البحرین، ج۱، ص۵۴۰.
3.إنّ مفهوم الحفظ یختلف باختلاف الموارد و الموضوعات یقال حفظُ المال من التلف و حفظُ الأمانة من الخیانة و حفظ الصلاة من الفوت و حافظه أی راقبه و تحَفّظَ أی تحرّزَ بحفظ نفسه عمّا لا یلائم و حَفِظَ یمینَه و عهدَه أی عمل بتعهّده و وفی به و حَفِظَ القرآنَ علی ظهر قلبه و أحفظه أی جعله حافظاً و منهُ یقال للغَضَب الإحفاظُ فإنّه یجعَلُ صاحبَه حافظاً و محفوظاً فإنّ الغَضَب هو دفع ما لا یلائم و الدفاع عن الضرر فالحفظُ فی الأعیان وَ نَحفَظُ أَخَانَا و فی الأعمال وَ هُم عَلَی صَلاتِهِم یحَافِظُونَ و فی المعانی وَ مَا كُنَّا لِلغَیبِ حَافِظِینَ و فی العُهود وَ احفَظُوا أَیمَانَكُم و فی الإطلاق و العموم وَ رَبُّک عَلَی كُلِّ شَیءٍ حَفِیظٍ وَ عِندَهُ كِتَابٌ حَفِیظٌ. _ راجع الحرس. التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، ج۲، ص۲۵۴.