رحمت خدا تو را با خلق، مهربان و خوش خوی گردانید.۱
برخی از مفسران برای لین تقسیم مادی و معنوی قائلاند. لین مادی، مانند ألَنّا له الحَدیدَ.۲ «لین» معنوی نیز مانند آنچه مربوط به کلام است: (فَقُولا لَهُ قَولاً لَیناً لَعَلَّهُ یتَذَکرُ) ۳.
برای اختصار با ذکر آدرس مطلب، از ذکر آنها صرفنظر میکنیم.۴
۱۰. الفَظّ
این واژه نیز، از آن جهت که در ردیف صفات رفتاری مشابه خشم و پرخاشگری میباشد، در این قسمت به آن اشاره میشود. اغلب منابع لغت، از «فظّ» به عنوان حالت تندی در گفتار، عدم حُسن خُلق، بداخلاقی نام بردهاند. در اصل «فظّ» به شکمبه حیوانی مثل شتر اطلاق میشود که آب تلخ و بدبویی دارد و هنگام ناچاری، حیوان را ذبح کرده و از آن آب استفاده میکنند.۵ در تفسیر احسن الحدیث ذیل آیه (لو کنت فظا)
، آمده است:
فظّ، کسی است که بدخلق و سختگیر باشد؛ چون علّت شکست احد، اشتباه مسلمانان بود، جا داشت که رسول خدا صلی الله علیه و آله دیگر به آنها نرمش نشان ندهد. خدا در اینجا میفرماید: «اشتباهی شده است، خدا آنها را آمرزیده، تو هم همان ملایمت و عطوفتی را که داشتی ادامه بده؛ چون ملایمت، بهترین عامل برای جمع کردن آنهاست و اگر از اوّل سختگیر بودی، از اطرافت پراکنده شده بودند».۶
1.ترجمه تفسیر المیزان، ج۴، ص۸۳.
2.سبأ: ۱۰.
3.طه: ۴۴.
4.التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، ج۱۰، ص: ۲۷۹.
5.قوله تعالی: (وَ لَو كُنتَ فَظًّا غَلِیظَ القَلبِ)
(آل عمران: ۱۵۹) هما بمعنی السیّیءُ الخُلُق القاسی القلب و فَظّ یفُظُّ مِن باب تَعِبَ فَظَاظَةً: إذا غلظ. مجمع البحرین، ج۳، ص۴۱۵.
6.تفسیر أحسنُالحدیث، سید علی اکبر قرشی، ج۲، ص۲۱۷.