39
مهار خشم

بیشتر منظورمان، قول و عمل فرد خشن می‌باشد؛ یعنی گفتار و رفتاری با قدرت و ظهور شدید در منظور. قدرت از آن جهت که ضعف نفسانی، مانع از ابراز آن نشود۱ ؛ اما هر کدام از این دو صفت، زمانی که درباره انسان و به عنوان یک صفت یا خصیصه به کار می‌روند، بسته به موقعیت آن، ممکن است مثبت یا منفی باشند؛ مثل غضب که گذشت. گاهی در روایت، صفت خشن درباره انسان هم به کار رفته است. از معانی مثبت خشن، مانند توصیفی که رسول اکرم از امیرمؤمنان علیه السلام نمودند:
فَأَمَرَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله مُنَادِیاً فَنَادَی فِی النَّاسِ ارفَعُوا أَلسِنَتَکم عَن عَلِی بنِ أَبِی طَالِبٍ فَإِنَّهُ خَشِنٌ فِی ذَاتِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ غَیرُ مُدَاهِنٍ فِی دِینِهِ.۲
زبان از علی کوتاه کنید که او در ذات‏ خدا، مردی درشت است و در دین. مداهنه نکند.
صاحب تفسیر روض ‌الجنان ‌به نقل از سفیان ثوری، مداهنه را چنین معنی می‌کند: «مردی که همسایگان او، دوست او باشند و او را مدح کنند، بدان که او مداهن است؛ چه اگر امر معروف و نهی منکر کردی، همه دشمنش بودندی... ».۳

1.و الخُشونةُ: ضدّ اللِّین، و قد خَشُنَ، بالضمّ، فهو خَشِنٌ... تَخشّن و اخشوشن الرجل لبس الخَشِن و تعوّده أو أكله أو تكلّم به أو عاش عیشاً خشناً و قال قولاً فیه خُشونةٌ و خاشَنه خَشِنَ علیه یكون فی القول و العمل و فلانٌ خشنُ الجانب أی صعبٌ لا یطاقُ و إنّه لذو خُشنةٍ و خُشونةٍ و مخشنةٍ إذا كان خَشِنُ الجانب. لسان ‏العرب، ج۱۳، ص۱۴۰.

2.بحار الأنوار، ج۲۱، ص۳۸۵.

3.تفسیر روض ‌الجنان ‌و ‌روح ‌الجنان، أبو الفتوح رازی حسین بن علی بن محمد بن احمد خُزاعی رازی نیشابوری، ج‏۴، ص۴۸۴. این جمله، به داستان حجة‌الوداع مربوط است، وقتی که امیرمؤمنان علیه السلام متوجه شدند، لباس‌‌هایی که امانت بود، بین گروهی با بی‌توجهی تقسیم ‌شده است، آنها را جمع‌آوری کردند: چون اصحاب قصد تصرف آنها را نداشتند و فقط می‌خواستند که موقتاً استفاده کنند، ناراحت شدند و برای شکایت پیش پیامبر صلی الله علیه و آله آمدند و حضرت هم در پاسخ به شكایت آنان، این سخن را فرمودند. صاحب کتاب‌ العین می‌گوید که خشن وقتی در انسان استعمال شود، مربوط به خشونت در کلام و عمل می‌شود. كتاب ‏العین، خلیل فراهیدی، ج‌۴، ص‌۱۷۰. توضیح مطلب اینکه: «‌صاحب صفت خشن، در کلام یا رفتار خود، ملاحظه‌کاری بی‌دلیل و بی‌منطق ندارد و در کلام و رفتار صراحت دارد و اصطلاحاً مداهنه نمی‌کند». روایت نقل‌شده نیز، می‌فرماید که امیرمؤمنان علیه السلام در امر خدا که از آن به ذات‌الله تعبیر می‌کند، خشن است؛ یعنی ملاحظه کسی را به ملاحظه خدا ترجیح نمی‌دهد، ولو به هر قیمتی تمام شود. حضرت جرئت اظهار نظر دارد، هر‌چند بعضی‌ها خوششان نیاید یا حتی اعتراضش موجب رنجش و زحمت خودش بشود، او این زحمت را به جان خریده است.


مهار خشم
38

نیز در روایت دارد؛ مانند‌ روایت امیرمؤمنان علیه السلام: «إِنَّمَا الحِلمُ کظمُ الغَیظِ وَ مِلک النَّفسِ»‏۱ ؛ «بردباری، فروخوردن خشم و تسلط بر خود است». همچنین حضرت در روایت دیگری می‌فرمایند که مهم‌ترین عنصر ماهوی حلم، همان کظم است۲ .

۹. اللّین و الخشن

هر چند این دو واژه در اصل، برای اشیاء غیرجاندار به کار می‌رود. ولی گاهی از باب استعاره در جاندار و انسان هم به کار رفته است. در اغلب روایات، واژه «خَشِن» بیشتر به عنوان صفت اشیاء بکار رفته است؛ مانند: نوع لباس، نوع مکان عبادت، نوع غذا، نوع تکالیف، صفت خاک و زمین، آب یا کوه و...، لذا ضد آن را «لین» و «نعومة» گفته‌اند. صاحب مجمع ‌البحرین می‌فرماید:
الخُشونة ضدّ النعومة و هی کیفیةٌ تحصل عن کون بعض الأجزاء أخفض و بعضها أرفع یقال خَشُن الشی‏ء بالضمّ خُشونةً خلاف نعم فهو خَشنٌ.۳
خشونت برخلاف نرمی است و کیفیتی است که از برجستگی و پستی اجزای چیزی ایجاد می‌شود. در این صورت گفته می‌شود شیء، خشن است؛ یعنی نرم نیست.
در واقع خشن صفتی در اشیاء است که پستی و بلندی سطح آن را توصیف می‌کند؛ یعنی ناصاف‌بودن یا زبری و ضد آن هم نعم یا لین می‌باشد؛ به معنی نرمی و اگر بر انسان حمل شود به معنی قدرتمندی است. مرد خشن، یعنی مرد قوی و شدید، یعنی کسی که به لحاظ ارادی، توانایی بروز و ظهور دارد و ملاحظه کار نیست.۴ اغلب منابع لغت، این نکته را ذکر کرده‌اند که وقتی خشن را دربارة انسان به کار می‌بریم،

1.غرر الحكم، ح۳۸۵۹.

2.الإمام علی علیه السلام: «رَأسُ الحِلمِ الكَظمُ»؛ «رأس بردباری، فروبردن خشم است (با فروبردن خشم، بردباری محقق می‌شود)».
غرر الحكم، ح۵۲۳۵.

3.مجمع البحرین، ج۱، ص۶۵۱.

4.... و رجلٌ خَشِنٌ قویٌّ شدیدٌ و یُجمع علی خَشِنٌ بضمّتین کتمرٍ و تمرٍ. همان.

  • نام منبع :
    مهار خشم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا کيومرثي اسکويي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 32589
صفحه از 299
پرینت  ارسال به