در مجموع، از موارد استعمال کظم فهمیده میشود که اولاً، در کظم نوعی خودداری از یک امر باطنی و پوشیده منظور شده است و لذا هرگز گفته نمیشود کظم الغضب ! زیرا غضب، نوعی تغییر وضعیت رفتار ظاهری و قابل مشاهده است؛ ولی کظم، نوعی رفتار نیست و بیشتر نوعی خودکنترلی است که فرد برای جلوگیری از تبدیلشدن غیظ(خشم) به عمل(غضب) به کار میبرد و امر باطنی خود را مخفی میکند. ثانیاً، همان طور که بیان شد، کظم بیشتر با غیظ به کار میرود و در جای خود ذکر شد که غیظ هم در اصل، بر آن حالت هیجانی قلبی اطلاق میشود که قبل از غضب به وجود آمده است.
۸. الحلم
در لغت فارسی (بدون الف و لام)، «حلم» به معنی بردباری، صبر و خویشتنداری یا شکیبایی است. بررسی کاربرد این لغت در عربی و متون روایات و قرآن نشان میدهد که «حلم» در اغلب موارد، به معنی «عقل» یا «نشانهای از عقل» است. در مفردات، «حلم» به معنی ضبط نفس یا کنترل خود آورده شده است؛ اگرچه کاربرد «حلیم» به معنی «عاقل» کم نیست؛ ولی به قول راغب، معنای اصلی آن عقل نیست؛ بلکه عقل از علل حلم است و از باب تسمیه شئ به اسم مسببه، نامگذاری میشود۱ ؛ یعنی عقل از بردباری ناشی میشود. قاموس به بخشی از خطبه نهج البلاغه استدلال کرده که: «خَفَّت عُقُولُکُم و سَفِهَت حُلُومُکُم»۲
در اینجا حلم مقابل عقل به کار رفته است؛ پس نمیتواند معنای مساوی داشته باشد.۳ این واژه از لغات متضاد با غضب محسوب میشود. از آنجا که «غضب» را به نوعی شدت در رفتار، همراه با تندی و تغیر معنا