31
مهار خشم

الحِدَّةُ ضَربٌ مِنَ الجُنُونِ إِنَّ صَاحِبَهَا یندَمُ فَإِن لَم یندَم فَجُنُونُهُ مُستَحکمٌ.۱
تندخویی [بی‌مورد] نوعی دیوانگی است؛ چون تندخو پشیمان می‌شود و اگر پشیمان نشود، دیوانگی‌اش پابرجا می‌ماند.
در اینجا، احتمالاً مراد از حِدَّة حالتی است که شامل رفتارهای تند و بی‌مورد می‌شود؛ یعنی شبیه حالت غضب، هنگامی که هیجان خشم، محرک آن باشد؛ اما از آنجا که هر رفتار تند و خشن می‌تواند، جهت مثبت یا منفی داشته باشد، گاهی حِدّة تقبیح می‌شود و در صورتی که این نوع رفتار، هیچ توجیه منطقی یا ارزشی نداشته باشد، ناشی از فقر ذاتی شخص می‌باشد که از آن به جنون تعبیر می‌شود. در حالت جنون، خشم و غضب از رفتارهای اختیاری انسان محسوب نمی‌شود. حدیث دیگری از آن حضرت در تایید حدیث قبلی نقل می‌شود:
التَثَبُّتُ رَأسُ العَقلِ وَ الحِدَّةُ رَأسُ الحُمقِ.۲
درنگ کردن، اساس عقل و تندخویی، اساس حماقت است.
کاربرد واژه «تثبّت» در لغت و روایات می‌رساند که این واژه، به معنی نوعی خودنگهداری ارادی یا کنترل عمدی می‌باشد.۳
پس بر اساس لغت، «تثبّت» نوعی کاربرد عقل در کنترل احساسات است. این کنترل از طریق مکث و درست ‌اندیشیدن صورت می‌گیرد؛ پس نتیجه می‌شود که حِدَّة به معنای منفی، نوعی بی‌تدبیری و تعطیل ‌شدن عقل است و فرد با این صفت، رفتارهای دور از منطق انجام می‌دهد. حدیث منسوب به امام صادق علیه السلام در مصباح ‌الشریعه نیز، مؤید این کاربرد لغوی است:

1.نهج ‌البلاغة، حکمت ۲۵۵.

2.بحار الأنوار، ج۱، ص۱۶۰.

3.تثبّتَ فی الأمر و الرأی، و استَثبَتَ: تأنّی فیه و لم یعجَل. لسان ‌العرب، ج۲، ص۱۹. تَثبُّتاً [ثبت‏]: استوار شد، متین شد، فی الأَمرِ و الرَّأی: در آن كار یا امر اندیشید و تأمل كرد، مشورت و بررسی كرد. فرهنگ ابجدی عربی _ فارسی، بستانی و مهیار، ج۱، ص۲۰۸.


مهار خشم
30

از کسائی نقل است: در مورد کسی گفته می‌شود دارای حدة است و در
حدیث هم وارد شده الحدة یعنی صلابت به بهترین‌های امتم شامل می‌شود. الحدة مانند نشاط و سرعت در کارهاست و جدّیت در کارهاست و از حدّ السیف بمعنی برش در کارها گرفته شده است. مراد از حدة در این مقام جدیت در دین‌داری و صلابت و تصمیم بر خیر است. از همین معنا در حدیث عمل آمده که با ابوبکر در بعضی از سخت گرفتن‌هایش مدارا می‌کرد... و بعضی از لغوییون با جیم نقل کرده‌اند و از الجِدّ گرفته‌اند که ضد هزل است و ممکن است با فتح باشد در اینصورت از حظّ گرفته خواهد شد.

.. .
بر این اساس، حدّت به معنای قاطعیت نیز نزدیک می‌شود. مؤید اشتراک لفظی در واژه حدّت، کاربرد هر دو معنا در لسان روایات است. از روایاتی که به معنی مثبت «حدّت» نقل شده است، می‌توان به نبوی مشهور استناد کرد که فرمودند:
إِنَّ الحِدَّةَ تَعتَرِی خِیارَ أُمَّتِی.۱
صلابت فقط شامل بهترین امت من می‌شود.
از این روایت معلوم می‌شود که علاوه بر مثبت ‌بودن مفهوم حِدّة، دسترسی به آن هم چندان ساده نبوده و مخصوص برگزیدگان و برترین‌ها در فضایل است؛ زیرا این صلابت یا جدیت، ناشی از قوه درک و معنویت بیشتر است. علاوه بر اشاره ‌کردن به مفهوم ارزشی حدّة، تعبیر با «لن»، اهمیت انحصاری‌بودن این صفت را برای اخیار و نیکان از امت پیامبر صلی الله علیه و آله بیان می‌کند. در مقابل، روایاتی نیز حدّة را به معنی غضب یا تندخویی بدون عقل و ناشی از سبک‌سری و جهالت می‌دانند؛ مانند روایتی که از علی علیه السلام نقل شده است:

1.اُسد الغابة، ج۵، ص۳۰۷؛ الفردوس، ابو منصور فارسی، ج۲، ص۱۵۲. ایضا: ابن عبّاس قال: «قَالَ ‌رَسُولِ‌اللهُ صلی الله علیه و آله: لَن تَعتَرِی الحِدَّةُ أَحَداً مِن أُمَّتِی إلَّا خِیارَهَا»؛ «صلابت فقط مخصوص بهترین‌های امت من است».
تاریخ بغداد، ج۴، ص۷۳. ایضا: قال ‌رسول‌ الله صلی الله علیه و آله: «الحِدَّةُ تَعتَرِی حَمَلَةَ القُرآنِ لِعِزَّةِ القُرآنِ فِی أَجوَافِهِم»؛ «حافظان قرآن، به خاطر عزتی که قرآن در وجودشان ایجاد کرده است، دارای صلابت هستند».
الفردوس، ج۲، ص۱۵۳؛ کنز العمّال، ج۳، ص۱۲۷.

  • نام منبع :
    مهار خشم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا کيومرثي اسکويي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 32700
صفحه از 299
پرینت  ارسال به