است؛ در حالیکه مردم کوفه، با بهانههای واهی از فرمان حضرت در بسیج برای جنگ همراه حضرت طفره میروند.
مطلب فرعی دیگری را همینجا میتوان تذکر داد و آن، علائم جسمی خشم مثبت است؛ چون قبلاً هم اشاره کوتاهی به این مطلب شده بود، لازم به ذکر است که گروهی از روایات سیره در توصیف خشم مثبت معصومان، علائمی را نام میبرند، شبیه آنچه در مطلق خشم گفته شده است. ما از این مطلب نتیجه میگیریم که خشم مثبت، برخلاف جهتگیری انگیزشی و ارزشی آن، در علائم جسمی و فیزیولوژیکی، تفاوتی با نوع منفیاش ندارد. سیرهای که ابن عمر نقل میکند؛ گویا در مورد مطلق خشم نبی مصداق دارد:
کانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله یعرَفُ رِضَاهُ وَ غَضَبُهُ فِی وَجهِهِ کانَ إِذَا رَضِی فَکأَنَّمَا تُلاحِک الجُذرُ [الجُدُرُ] وَجهَهُ وَ إِذَا غَضِبَ خَسَفَ لَونُهُ وَ اسوَدَّ.۱
خشم و خشنودی پیامبر صلی الله علیه و آله، از چهرهاش فهمیده میشد. زمانی که خشنود میشد، چهرهاش گشوده میشد و زمانی که خشمگین میشد، سیمایش گرفته و تاریک میشد.
هند بن ابی هاله از رگ برآمده حضرت در موقع خشم میگوید:
کَانَ رَسُولُ اللهِ وَاسِعَ الجَبِینِ أَزَجَّ الحَوَاجِبِ سَوَابِغَ فِی غَیرِ قَرَنٍ بَینَهَا لَهُ عِرقٌ یدِرُّهُ الغَضَبُ.۲
پیامبر صلی الله علیه و آله گشاده پیشانی و ابرو کمانی و کشیده، اما نه پیوسته بود. او را رگی بود که غضب، آن رگ را برآمده میکرد.
همچنین منصور بن حازم طی سؤال و جوابی که با امام صادق علیه السلام دارد، علائم خشم ایشان را موقع پاسخدادن نقل میکند. وی میگوید: «به امام صادق علیه السلام گفتم: چه کسی نسبت به رسول خدا صلی الله علیه و آله شک دارد؟ فرمود: کافر. گفتم: کسی هم که در کفر