را واسطه اجرای مستقیم قدرت خداوند میداند. حضرت علی علیه السلام میفرمایند که چنین کسی بر قوای باطل(غیرحقیقی) فائق خواهد آمد:
مَن أَحَدَّ سِنَانَ الغَضَبِ للهِ سُبحَانَهُ، قَوِی عَلَی أَشِدَّاءِ البَاطِلِ.۱
هر کس سرنیزه خشم را به خاطر خداوند تیز کند، بر نیروهای باطل چیره شود.
۴. پاداش آخرت
مانند بسیاری از رفتاریهای صحیح و برای خدا، خشم مثبت نیز، مورد توجه بوده و پاداشهای مناسبی برای آن در نظر گرفته شده است. هر رفتاری که برای آن اجر و مزد آخرتی در نظر گرفته شود، نشانه رضایت خداوند و حقیقتبودن آن عمل است. مولا علی علیه السلام به این مطلب اشاره فرمودند که غضب برای خداوند، رضایت او را به دنبال خواهد داشت:
وَمَن شَنَأَ الفَاسِقِینَ وَغَضِبَ للهِ عَزَّوَجَلَّ غَضِبَ اللهُ لَهُ وَ أَرضَاهُ یومَ القِیامَةِ.۲
کسی که با فاسقان دشمنی کند و برای خداوند خشم گیرد، خدا هم برای او خشم آورد و روز قیامت او را خشنود سازد.
این نوع پاسخ دهی به عمل بنده، ضمن اینکه نوعی پرورش و تذکر تربیتی برای همه است تا تمام رفتارها و نیتهای خود را برای خداوند قرار دهند، در واقع از نوعی واقعیت خبر میدهد. اینجا تعهد و وفاداری دو جانبه احساس میشود. خداوند کریم خود را به نشاندادن وفاداری شایستهتر میبیند و باید تعهد خود را نشان دهد.
ج _ انواع خشم مثبت
خشم مثبت، به جز برخی از علائم فیزیولژیکی که قبلاً نام بردیم، شباهتی به نوع نابهنجار نداشته و گاهی حتی عنوان خشم یا غضب نیز، بر آن صادق نمیشود یا