از جمله احادیث دیگر در زمینه خدامحوری از آن حضرت است که به فرموده خودشان از تورات تحریف نشده گرفتهاند:
اخترت من التوراة اثنی عشر آیة فنقلتها إلی العربیة و أنا أنظر إلیها فی کلّ یومٍ ثلاث مرّات: یابنَ آدَمَ أَتَغضَبُ عَلَی مِن أَجلِ نَفسِکَ وَلاتَغضَبُ عَلَی نَفسِکَ لأَجلِی؟۱
دوازده آیه از تورات برگزیدم و به زبان عربی برگرداندم و هر روز سه بار به آن نگاه میکنم: ای آدمیزاده ! آیا بر من به خاطر خودت خشم میگیری؛ ولی بر خودت به خاطر من خشم نمیگیری؟
توصیه در روایت فوق، یک توصیه توحیدی فرا اسلامی است. حضرت میفرمایند که حتی در آیات تورات هم آمده که انسان، خشمش به خاطر خدا باید باشد. چه زشت است که انسان به خاطر نیازها و مشکلاتش به خدا خشم گیرد؛ ولی به خاطر عمل نشدن به حقوق الهی، اصلاً ناراحت نشود.
۲. حقگویی
از سایر ملاکات فرعیتر از حقمحوری، در اینجا میتوان به حقگویی اشاره کرد. انسان مؤمن و با وجدان در هر شرایطی، ولو به ضرر خود هم که شده مطلب حق را باید اظهار کند. دعای امام جواد علیه السلام در تعقیبات نماز صبح، در معیار فوق به ملاک حقگویی در حالت خشم و غیر خشم اشاره شده است:
اللهُمَّ إِنِّی أَسأَلُکَ خَشیتَکَ فِی السِّرِّ وَ العَلانِیةِ وَ کَلِمَةَ الحَقِّ فِی الغَضَبِ وَ الرِّضَا وَ القَصدَ فِی الفَقرِ وَ الغِنَی.۲
خداوندا! در نهان و آشکار واهمهداشتن از تو را میخواهم و گفتار حق در حالت خشم و خشنودی و میانهروی در حالت فقر و دارایی.
ب _ آثار خشم مثبت
درست عکس آنچه در خشم منفی، از پیآمدهای رفتاری و عوارض شخصی و