263
مهار خشم

آیة الله شهید مصطفی‌خمینی رحمة الله علیه هم این مطلب تاکید شده که «زلل» در اصل برای گناه اطلاق نمی‌شود. معنای استعاره‌ای «زلل» ممکن است، در مورد گناه استفاده شود؛ چون این واژه به طور کلی خطا را اعم از حرام و ترک اولی شامل می‌شود. در نتیجه، معنای کلی زلل به مفهوم ظلم نزدیک می‌شود؛ چون ظلم در واقع، خروج از حد هر چیز را می‌گویند.۱ در روایت امیرمؤمنان‌ علیه السلام بلافاصله بعد نهی از حدة که ما آن را پرخاش معنا می‌کنیم، دستور به تفکر و دقت داده شده؛ یعنی حالت هیجانی موقع حدت و شدت مانع تفکر درست می‌شود؛ لذا این استنباط درست است که زلل، شامل خطای فکری و شناختی نیز می‌شود:
مَعَ العَجَلِ یکثُرُ الزَّلَلُ۲.
با شتابزدگی، لغزش‌ها زیاد می‌شود.
در صورتی که غضب مهار شده باشد، بالاترین فعالیت تفکر و بیان وجود خواهد داشت؛ البته این به شرطی ممکن است که کسی، سایر توانایی‌ها را نیز داشته باشد؛ مانند تأنی، تفکر صحیح و از عجله دور بودن. این مطلب نیز، از آن حضرت وارد شده است که:
أَحضَرُ النَّاسِ جَوَاباً مَن لَم یغضَب۳.
حاضر ‌جواب‌ترین مردم، کسی است که خشمگین نشود.
طبیعتاً کسی که غضبناک نمی‌شود، می‌تواند بهترین و پخته‌ترین جواب را در شرایط مساوی با دیگران بدهد. نتیجه کنترل غضب، پاسخ‌های دور از افراط و تفریط

1.«الزلل» لیس معناه الذنب، و إِنّما استعیر له لاستلزامه الذنب، و لذلک تُنسب إلی الأقدام: زلّت الأقدام، و تزلّ فیه قدمی بعد ثبوتها، فهو فی الأصل التزلّق و التخطّی، و یقرب من الظلم الذی هو التجاوز عن الحدّ المقرّر فی كلّ شی‏ء هو بحسبه، و تكرار حرف اللام یشعر بالزلق البطی‏ء فی معناه. تفسیر ‌القرآن‌الكریم، ج۵، ص۴۱۸.

2.غرر ‌الحكم، ح۹۷۴۰.

3.همان، ح۲۹۵۰.


مهار خشم
262

۲. آثار شناختی

یک. کاهش خطا و اشتباه

یکی از مفیدترین آثاری که از کنترل خشم می‌توان انتظار داشت، تقویت قدرت تفکر است. امروزه تقریباً، موضوع تأثیرگذاری احساسات بر افکار، جزء مطالب مسلم علم روان‌شناسی محسوب می‌شود. در بحث عوامل شناختی غضب، توضیحاتی در این زمینه دادیم و اینجا فقط اشاره می‌کنیم. زمانی‌که انسان خشمگین است، حداقل خطایش این است که تمرکز زیادی بر احتمالات در حاشیه خشمش ندارد و حتی به عواقب خشم نیز آن طور که باید نمی‌تواند فکر کند. یکی از فواید کنترل خشم، این است که فرصت تفکر جدی را در موارد ناراحتی و استرس از دست نداده و نگرش‌های افراطی پیرامونی که خود عامل مضاعف تشدید هیجان هستند شکل نخواهد گرفت. مولا امیرمؤمنان‌ علیه السلام در حدیث زیر، راه کنترل خطا و اشتباه را، در کنترل حدة می‌دانند و ما قبلاً این واژه را از واژه‌های حامل مفهوم خشم محسوب کرده‌ بودیم:
دَعِ الحِدَّةَ وَ تَفَکر فِی الحُجَّةِ وَ تَحفَّظ مِنَ الخَطَلِ، تَأمَنِ الزَّلَلَ۱.
تندی را کنار بگذار و در دلیل بیندیش و خویشتن را از یاوه‌گویی نگه‌دار تا از لغزش در امان مانی.

مفهوم «زلل»

واژه فوق، در فرهنگ روایات و قرآن، به معنای خطا و اشتباه است. این اشتباه هم در رفتار ممکن است؛ مانند عمل حضرت آدم و حوا در اول آفرینش، هم در سخن و منطق ممکن است پیش بیاید. صاحب مجمع ‌البحرین ذیل آیه ازلال شیطان، توضیح می‌دهند که «ازلال» به معنی به خطا و اشتباه ‌انداختن است.۲ در تفسیر

1.غرر الحكم، ح۵۱۳۶.

2.(زلل) قوله تعالی (فَأَزَلَّهُمَا الشَّیطَانُ)
(بقره: ۳۷) أی استزلّهما یقال زللته فزل. و أزلّهما نحّاهما. و قیل استزلّهما: حملهما علی الزلل و هو الخطأ و الذنب و طلبها منهما فأطاعاه كما یقال استعجله و استعمله. و یقال استزلّنی الشیطان أی أزلّنی و خدعنی. و المَزلّةُ: موضع الخطر. و المَزلّة بكسر الزاء و فتحها بمعنی المَزلقة أی موضع تزلُق فیه الأقدام ...و زلّ فی مَنطِقه من باب ضرب زلّة: أخطأ. مجمع ‌البحرین، ج۲، ص۲۸۷.

  • نام منبع :
    مهار خشم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا کيومرثي اسکويي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 32455
صفحه از 299
پرینت  ارسال به