خداوند و آنچه مربوط به ماوراء است، میباشد. احتمالاً توجه کردن به مسائل مهم، مانند مبدأ و معاد و عواقب دنیا و آخرتی رفتار خشم، باعث بیتفاوتی نسبت به موضوع خشم میشود.
توصیههای ترکیبی فوق میتواند، بالاترین تأثیر و موفقیت را در کنترل هیجانها به خصوص خشم داشته باشد. ویژگی اصلی توصیههای ترکیبی، تغییر کلی جهانبینی فرد در جهت بهداشت روان از سویی و اصلاح خطاهای شناختی از سوی دیگر، مانند افراطی قضاوتنکردن با اشاره به کنترل تیزی زبان و کنترل تندی و شدت بروز خشم و دستورالعملهای رفتاری، مانند کنترل ضرب دست و تأخیرانداختن حمله و نگاه کردن به آسمان که رفتار سمبلیک یادآوری خداست، به طور همه جانبهای موجبات توجهبرگردانی از موضوع خشم را فراهم میکند.
توصیههای حضرت، جهت پرهیز دادن جدی از سوگیری به سمت خطاها و اشتباهات عادی و روزمره است. اشتباهاتی که هر کسی میتواند با غفلت بگوید که چارهای جز آن نداشتم؛ اما در صورت ممارست و توجه مکرر به اهداف ارزشی ارائه شده، میتوان از حالت روزمرگی خلاص شده و عادتهای انسانی و مطابق با بهداشت روان اتخاذ کرد.
از مصادیق بارز افراد خودنگهدار، کسانی هستند که دائماً خدا را در نظرگرفته و از عواقب بعدی رفتار خود واهمه دارند. جالب است که انسانهای سالک که چیزی جز رضای حق را نمیجویند، از عذاب و عقاب نمیترسند؛ بلکه از محرومیت و دوری از محبوب خود میترسند. چنین افرادی ترجیح میدهند که رضایت خدا را بر رضایت ظاهری خشم و انتقام خود مقدم بدارند.
داستان زیر، از مصادیق بارز انسانهای خودساخته و به زبان خودمان معصوم میباشد. این داستان نشان میدهد که چگونه انسان میتواند، از حوادث و قضایای روزمره، تابلوی زیبایی از انسانیت و تعالی روح بیافریند که بعد از این همه سال، هنوز شنیدن آن باعث تغیر مشتاقان الهی بشود: