ناشی از فرورفتن در دانش، آگاهی و در واقع، احاطهداشتن بر تمام احتمالات و عواقب است؛ لذا منظور از علم در این روایت، علم مفید عمل است؛ نه علمی که صرفاً حاکی از اطلاع از موضوع و محمول جملات باشد. علم همراه با تجربه که دارای پیشبینی و عاقبتاندیشی درست است.
همچنین، ترکیب جالبی از شیوههای شناختی و رفتاری را میتوان در روایات جست وجو کرد. در توصیه امیرمؤمنان علیه السلام به مالک اشتر در کنترل خشم و شیوه این کار داریم:
اِملِک حَمِیةَ أَنفِک، وَ سَورَةَ حَدِّک، وَ سَطوَةَ یدِک، وَ غَربَ لِسَانِک، وَ احتَرِس مِن کلِّ ذَلِک بِکفِّ البَادِرَةِ، وَ تَأخِیرِ السَّطوَةِ، [وَ ارفَع بَصَرَک إِلَی السَّمَاءِ عِندَ مَا یحضُرُک مِنهُ]حَتَّی یسکنَ غَضَبُک فَتَملِک الاختِیارَ، وَلَن تُحکمَ ذَلِک مِن نَفسِک حَتَّی تُکثِرَ هُمُومَک بِذِکرِ المَعَادِ إِلَی رَبِّک.۱
بادِ دماغ، تندی خشم، ضربِ دست و تیزی زبانت را مهار کن و با نگهداشتن زبانت به گاه خشم و درنگکردن در حمله و نشاندادن ضرب دست، خود را از همه این صفات زشت نگهدار (و هر گاه این حالات به تو دست داد، نگاهت را به آسمان بردار) تا خشمت آرام گیرد و عنان اختیارت را در دست گیری و تو هرگز بر خود چنین تسلّطی پیدا نکنی؛ مگر آنگاه که فکر و ذکر خود را پیوسته متوجّه معاد و بازگشت به سوی پروردگارت گردانی.
نکات شناختی _ رفتاری کنترل خشم، در این روایت
۱. در مواقع خشم، باید رفتار پرخاشگرانه حدالامکان کنترل شود؛ مثلاً از تندی و برخورد فیزیکی کمتری برخوردار باشد.
۲. قضاوتهای خود را حدالامکان تعدیل کرده و از حالت مطلق و کلی خارج کرد. در