193
مهار خشم

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله‌ در این زمینه کاملاً آشکار خواص مصرف آب را بیان کرده است:
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود که: «جبرئیل گفت: هر ‌کس از آب نیسان بنوشد، اگر تمام امراضی که به مردم می‌رسد، به او برسد، با آن آب شفا می‌یابد». پیامبر فرمود: «آیا سود دیگری غیر از آنچه گفتی دارد؟» جبرئیل گفت: «قسم به خدایی که تو را به حق به نبوت مبعوث ساخت، هر ‌کس این آیات را بر این آب بخواند(و آن را بنوشد)، خداوند قلبش را مالامال از نور و روشنایی می‌سازد و الهامات الهی به قلبش می‌فرستد و حکمت و علم را بر زبانش جاری می‌سازد و قلبش را با فهم و بصیرتی که به هیچ کس از جهانیان نداده است، می‌پوشاند و برایش هزار رحمت و آمرزش می‌فرستد و فریبکاری، خیانت، غیبت، حسادت، ستم، تکبر، بخل، آز، خشم‌قلبی، دشمنی، کینه‌ورزی، خبرچینی و آسیب‌رسانی به مردم را از او دور می‌سازد و این، یعنی درمان هر دردی.۱

۵. کشمش

طبق روایت زیر از رسول خدا صلی الله علیه و آله، مصرف کشمش می‌تواند آثار شفابخشی در کنترل خشم داشته باشد. رابطه مواد قندی کشمش با کاهش هیجان خشم، باید در پزشکی بررسی شود. بیان حدیث به نظر کلی است و ارتباطی به موقعیت و یا شخص خاص ندارد:

1.رسولُ اللهِ صلی الله علیه و آله: «قَالَ جَبرَئِیلُ: إِنَّهُ مَن شَرِبَ مِن ذَلِک المَاءِ _ ای ماء نیسان - ثُمَّ كَانَ بِهِ جَمِیعُ الأَوجَاعِ الَّتِی تُصِیبُ النَّاسَ فَإِنَّهُ شِفَاءٌ لَهُ مِن جَمِیعِ الأَوجَاعِ فَقُلتُ یا جَبرَئِیلُ هَل ینفَعُ فِی غَیرِ مَا ذَكَرتَ مِنَ الأَوجَاعِ فَقَالَ لِی جَبرَئِیلُ وَ الَّذِی بَعَثَک بِالحَقِّ نَبِیاً مَن یقرَأ هَذِهِ الآیاتِ عَلَی هَذَا المَاءِ مَلأَ اللهُ تَعَالَی قَلبَهُ نُوراً وَ ضِیاءً وَ یلقِی الإِلهَامَ فِی قَلبِهِ وَ یجرِی الحِكمَةَ عَلَی لِسَانِهِ وَ یحشُو قَلبَهُ مِنَ الفَهمِ وَ التَّبصِرَةِ مَا لَم یعطِ مِثلَهُ أَحَداً مِنَ العَالَمِینَ وَ یرسِلُ عَلَیهِ أَلفَ مَغفِرَةٍ وَ أَلفَ رَحمَةٍ وَ یخرِجُ الغِشَّ وَ الخِیانَةَ وَ الغِیبَةَ وَ الحَسَدَ وَ البَغی وَ الكِبرَ وَ البُخلَ وَ الحِرصَ وَ الغَضَبَ مِن قَلبِهِ وَ العَدَاوَةَ وَ البَغضَاءَ وَ النَّمِیمَةَ وَ الوَقِیعَةَ فِی النَّاسِ وَ هُوَ الشِّفَاءُ مِن كُلِّ دَاءٍ».
بحار الأنوار، ج۶۳، ص۴۷۸.


مهار خشم
192

شیطانی باشد، به طوری که باعث عملی بر خلاف رضایت خدا و رسول بشود، می‌تواند مصداق رجز باشد. توجیه تطبیق مصادیق رجز بر خشم و غضب هم دقیقاً همین است. خشم و غضب به خاطر در‌بر‌داشتن علائم جسمی، مانند فشار خون و تغییرات در سطح پوست بدن، ماهیت ناهنجار خود را شکل می‌دهند. همچنین افکار همراه با غضب که قاعدتاً، شامل ارزیابی‌های تند و افراطی با نتیجه‌گیری‌های منفی، تکرار و تلقین نفسانی زیاد همراه است. از سویی عادت‌های رفتاری و طبیعی انسان بر اجرای خشم نیز، فشار مضاعفی بر عملکرد او ایجاد می‌کند که همه اثبات می‌کند، غیظ و غضب را می‌توان یکی از مصادیق رجز شیطانی یا حداقل از آثار رجز نام برد. ائمه معصوم نیز، هر کدام بر اساس مناسب به خواص ضد خشمی آب اشاره نموده‌اند:
ابوطیفور متطبب می‌گوید: نزد امام ابی‌الحسن ماضی رفتم و او را از نوشیدن آب (خاص) نهی کردم. حضرت فرمود: «نوشیدن آب اشکالی ندارد؛ چرا که غذا را در معده می‌چرخاند و خشم را فرو می‌نشاند و عقل (توانایی عقل) را زیاد می‌کند».۱
عملکرد آب در کنترل غضب، می‌تواند بر اساس روایت فوق، شامل توجیه‌های فیزیولوژیکی و روان شناختی بیشتری باشد؛ مثلاً تصور اینکه مصرف آب بر قدرت فهم انسان نیز تأثیر مثبت می‌گذارد. بر این اساس، احتمالاً باید بیان کرد که کمبود آب و رطوبت بدن، باعث افزایش خشم یا دشواری کنترل خشم نیز باشد. در این زمینه، آب‌های خاص، مثل آب نیسان مؤثرند. کما اینکه اگر در دارو نیز، مواد طبیعی آن باید به طرز خاص جمع‌آوری و تهیه بشود؛ پس کاربرد مصرفی آب به عنوان نوشیدنی یا داروی موقع خشم، علی‌الخصوص طرز تهیه ویژه آن، ضرورت پیدا می‌کند. حدیث

1.عن ابن أبی طَیفُورٍ المُتطبّب قال: «دَخَلتُ عَلَی أَبِی الحَسَنِ المَاضِی علیه السلام فَنَهَیتُهُ عَن شُربِ المَاءِ فَقَالَ علیه السلام: وَ مَا بَأسٌ بِالمَاءِ وَ هُوَ یدِیرُ الطَّعَامَ فِی المَعِدَةِ وَ یسَكِّنُ الغَضَبَ وَ یزِیدُ فِی اللُّبِّ وَ یطفِئُ المِرَارَ».
الکافی، ج۶، ص۳۸۱؛ وسائل ‌الشیعة، ج۲۵، ص۲۳۶.

  • نام منبع :
    مهار خشم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا کيومرثي اسکويي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 32404
صفحه از 299
پرینت  ارسال به