191
مهار خشم

یا هر‌گونه عادت‌های رفتاری انسان است.۱
بر اساس همه تفاسیر مشهور، مسلمین در جنگ بدر به دلیل دیر رسیدن به چاه‌های آب، به خاطر تصرف آنها توسط دشمن، در مضیقه آب قرار گرفتند. از طرفی، زمین مقابلشان هم رملی بود و موقع جنگ، قدرت حرکت را از پا می‌گرفت. همچنین به خاطر نیاز سربازان به غسل جنابت و بدن‌های آلوده ناشی از احتلام، به شدت در فشار روانی قرار گرفته بودند. افکار شیطانی و منفی ناشی از اینکه با بدن آلوده و زمین سست و جگر تشنه چگونه می‌توان جنگید؟ روح و روان آنها را زجر می‌داد. می‌دانیم که یک مؤمن از نداشتن آب و طهارت، معمولاً در چنین حالت‌هایی قرار می‌گیرد.۲ صاحب التحقیق در تفسیر آیه شریفه:
(یا أَیها المُدَّثِّر * قُم فَأنذِر * وَ رَبَّک فَکبِّر * وَ ثِیابَک فَطَهِّر * وَ الرُّجزَ فَاهجُر) .۳
می‌فرمایند که فشارهای روحی ناشی از عادت‌های رفتاری و احساس‌های منفی که بیشتر باعث تحیر و تردید می‌شوند و مانع عبادت و انجام امور مهم می‌شوند، از مصادیق رجز اند۴ ، بنابراین، هر‌گونه خروج از حالت عادی انسان که موافق با طبع

1.و التحقیق‏: «أنّ الأصل الواحد فی هذه المادّة: هو الشدّة و المضیقة الحاصلة من تقلیب و تحویل. و هذه الشدّة و المضیقة إمّا متحصّلة من جانب الله العزیز فی أثر عصیانٍ و... و إمّا فی أثر غلبة تخیلاتٍ نفسانیة و أفكارٍ باطلة توجب مضیقة فی الحیاة و السیر الإنسانی، و إمّا فی أثر وساوس و إلقاءات شیطانیة تجعله فی ضیقٍ من المعاش المعادی و المادّی، و إمّا فی أثر عاداتٍ و رسومٍ و تقیداتٍ شخصیة تجعله فی محدودیةٍ و مضیقة... ثمّ إنّ الشدّة و المضیقة الّتی تتحصّل بالتقلیب لها مصادیق، كالشكّ، و ما ضاق عنه الصدر، و الحزن و الهمّ، و سوء الحال، و الفقر، و ضیق المكان، و الداء و المرض، و الاضطراب الشدید، و التحیر، و الضلالة... فظهر أنّ المعانی المذكورة فی تفسیر المادّة: كلّها من المصادیق أو من لوازم الأصل، كالاضطراب...». التحقیق ‌فی‌ كلمات ‌القرآن ‌الكریم، ج‏۴، ص۵۳.

2.مفاتیح ‌الغیب (التفسیر الكبیر )، ج۵، ص۴۶۱.

3.مدثر: ۱ _ ۵.

4.أی المضیقة المتحصّلة فی الصدر من التقیدات المعمولة و الرسوم المتداولة و صفات قلبیة، كالهمّ و الغمّ و الاضطراب و التحیر فی إجراء ما یعرف و العمل بما یعلم و الاستقامة فیما یؤمر به، و الانقطاع عمّا للناس و فیهم. التحقیق ‌فی‌ كلمات ‌القرآن ‌الكریم، ج‏۴، ص۵۳.


مهار خشم
190

غضب، هم به عنوان ماهیت ناریه و هم ماهیت فعل ضد اخلاقی‌بودنش به شیطان نسبت داده شده است. روایت دیگری از رسول خدا صلی الله علیه و آله این معنا را تأیید می‌کند:
أَنَّ الغَضَبَ مِنَ الشَّیطَانِ وَ أَنَّ الشَّیطَانَ خُلِقَ مِنَ النَّارِ وَ إِنَّمَا یطفِئُ النَّارَ المَاءُ فَإِذَا غَضِبَ أَحَدُکم فَلیتَوَضَّأ.۱
خشم از جانب شیطان است و شیطان از آتش آفریده شده است و مسلماً آتش با آب خاموش می‌شود؛ پس هر کدام از شما که خشمگین شد، وضو بگیرد.
مصرف خارجی و داخلی آب، به عنوان داروی خشم، کاملاً مورد استناد روایات است. در این بین آنچه اهمیت دارد، به دست‌آوردن مکانیزم عمل است. همچنین، کاربرد آب در درمان خشم، هم به صورت شستن عادی وارد شده و هم شستن به طرز خاص وارد شده که باید آموخته شود؛ مثل وضو یا غسل‌کردن و آب خاص(نیسان) همراه با دعای خاص. ریشه همه خواص آب در قرآن کریم است. قرآن گاهی آثار متنوع آب را در یک جا بیان کرده است:
(وَ ینَزِّلُ عَلَیکم مِنَ السَّماءِ مَاءً لِیطَهِّرَکم بِهِ وَ یذهِبَ عَنکم رِجزَ الشَّیطَانِ وَ لِیربِطَ عَلَی قُلُوبِکم وَ یثَبِّتَ بِهِ الأَقدَامَ) .۲
و آبی از آسمان بر شما فرو فرستاد که با آن پاکتان گرداند و آلایش شیطانی را از شما ببرد و دل‌هایتان را محکم کند و قدم‌هایتان را بدان استوار گرداند.
بررسی نکات تفسیری واژه «الرجز» در فرهنگ‌های قرآنی نشان می‌دهد که این واژه، به نوعی بر انواع حالات نفسانی انسان که در آن خروج از حالت تعادل و در مضیقه و شدت قرار‌گرفتن باشد، صدق می‌کند. صاحب کتاب التحقیق معتقد است که این واژه، دلالت بر نوعی فشار روانی ناشی از تحولات و تغییرات فکر و روان آدمی است. پر واضح است که خشم نیز، نوعی فشار روانی ناشی از ترکیب احساسات و افکار منفی،

1.همان.

2.انفال: ١١.

  • نام منبع :
    مهار خشم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا کيومرثي اسکويي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33018
صفحه از 299
پرینت  ارسال به