19
مهار خشم

اعتدال در تعقل و آرامش خارج می‌سازد۱ ؛ پس به طور کلی غضب، وضعیتی هیجانی، جسمی _ رفتاری و شناختی نامطلوب و رو به شدت می‌باشد که امکان نفع ظاهری یا ضرر در آن لحاظ شده است.

۲. السّخط

تقریباً این واژه، مترادف معنای غضب است و معطوف آن قرار می‌گیرد. دلیل ترادف معنای سخط با غضب این است که این واژه در استعمالش به صورت معطوف و هم معطوف‌علیه لفظ «غضب» قرار می‌گیرد. از طرفی به لحاظ مفهوم مخالف نیز، مترادف است؛ زیرا همان طور که در توصیف واژه «رضا» خواهد آمد، رضا، هم مفهوم متضاد غضب است و هم متضاد سخط؛ پس مفهوم غضب، نزدیکی زیادی به مفهوم سخط دارد:
السَّخَطُ بالتحریک و بضمّ أوّله و سُکون ثانیه: الغَضَب و هو خلاف الرِّضا یقالُ سَخِطَ سَخَطاً من باب تَعِبَ: أی غَضِبَ، فهو ساخطٌ. و أسخَطَهُ: أی أغضَبَهُ، و إِذَا أُسند إلی اللَّه تعالی یراد منه ما یوجب السَّخَط من العقوبة کما مرّ فی نظائره۲ .
و در لسان ‌العرب آمده: «...و سَخِطَ أی غَضبَ، فهو ساخطٌ و تَسخّطَ و سَخِطَ الشی‏ءَ سَخَطاً کرهه‏».۳ بررسی موارد استعمال «سخط» در قرآن نشان می‌دهد که سخط هم در مورد خالق و هم در مورد مخلوق به کار رفته است. مانند آیات زیر:
(وَ إِن لَم یعطَوا مِنهَا إِذَا هُم یسخَطُونَ) ۴.
اگر از غنیمت به آنها ندهند به شدت خشمگین شوند.

1.و مِن ذلک الغَضَب: و هو تحرّک فی النفس إلی حِدَةٍ و شدّةٍ فی قبال شی‏ءٍ آخر... و فی الغَضَب: خروجُ النفس عن الاعتدال فی التعقّل و السُّكون و حركته إلی جانب الحِدّة و الشدّة و الاشتعال. التحقیق ‌فی‌ كلمات ‌القرآن ‌الكریم، حسن مصطفوی، ج‏۷، ص‌۲۳۳.

2.مجمع ‏البحرین، ج‌۲، ص‌۳۴۹.

3.لسان العرب، ج‏۷، ص۳۱۳.

4.توبه: ۵۸.


مهار خشم
18

۱. الغضب

یکی از مهم‌ترین مفاهیم در پردازش واژه خشم، مربوط به مفهوم غضب است. طبق منابع اصیل لغت و متون دینی، غضب در انسان، حالتی مخالف با حالت رضایت است:
الغَضَبُ: نقیضُ الرضا. و قد غَضِبَ علیه غَضَباً و مَغضَبةً۱
برخی از مؤلفان منابع لغت و تفسیر، اذعان داشته‌اند که غضب در اصل، بر شدت سرخی صورت اطلاق می‌شده است و به تدریج، بر سرخی صورت در حالت خاص همراه با خشم _ یعنی رفتارهای خاص و تندی که از فرد ظاهر می‌شود _ اطلاق شده است:
... وَ أَحمَرُ غَضبٌ: شَدیدُ الحُمرة؛ و قیل هو الأَحمر فی غِلَظٍ۲ .
در کتاب مجمع ‌البحرین، ذیل آیه شریفه (غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِم وَلاَ الضَّالِّینَ)
درباره ماهیت غضب آمده است: «غضب، حرکت و جوشش خون است، به منظور انتقام‌ گرفتن و چنین حالتی، از صفات رذیله محسوب می‌شود».۳ «غضب» در عربی، با «لام» و «علی» متعدی می‌شود و مفهوم خشم به نفع و به ضرر را می‌رساند؛ اما تعدی به «باء» صرفاً درباره کسی که در قید حیات نیست، به کار رفته است.۴ به طور کلی، می‌توان این نتیجه را گرفت که غضب، بروز و ظهور حالتی در انسان است که با شدت و تندی در رفتار ظاهری، علیه یکی و به نفع دیگری همراه است و او را از حالت

1.لسان ‌العرب، ابن منظور ابوالفضل جمال ‌الدین محمد بن مکرّم، ج۱، ص۶۴۸.

2.همان. در تفسیر ‌القرآن شهید «مصطفی خمینی» به این مطلب اشاره شده است: و الّذی یظهر لی بعد التدبّر فی سائر أنحاء اشتقاقاته: أنّ الغَضَب هی شدّة الحُمرة، و إنّ أصل اللّغة موضوعٌ للحُمرة الّتی تظهر علی الوجه، ثمّ أُطلق علی سبب هذه الحُمرة نوعاً، فاستُعمل فی الحالة الّتی تنتهی إلی الحُمرة من غیر كونها مُقیدةً بالانتهاء إلیها فی الموضوع له. تفسیر القرآن ‌الكریم، ج‏۲، ص‌۱۵۸.

3....و الغَضَبُ ... هو عبارةٌ عن غلیان دم القلب لإرادة الانتقام و هو من الأخلاق المذمومة... همان.

4.قد غَضِبَ علیه غَضَباً و مَغضَبَةً، و أغضَبتُهُ أنا فتَغَضّب. و غَضِبَ له: غَضِبَ علی غیره من أَجله، و ذلک إذا كان حیاً، فإن كان میتاً قلتَ: غَضِبَ به. لسان ‌العرب، ج۱، ص۶۴۸.

  • نام منبع :
    مهار خشم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا کيومرثي اسکويي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 32447
صفحه از 299
پرینت  ارسال به