توضیح مختصر ارزش ذاتی سکوت، به طور مطلق و توصیفی در روایات آمده است. سکوت چیزی از مایه حلم است؛ زیرا در آن کنترل، فروخوردن، تعقل، تفکر و... وجود دارد. روایتی از آن حضرت سکوت و روزه را از بردباری دانسته است:
لا حِلمَ کالصَّبرِ وَ الصَّمتِ.۱
هیچ بردباریی چون شکیبایی و خاموشی نیست.
همچنین، حضرت از سکوت به عنوان نشانه عقل و خردمندی یاد کردهاند:
الصَّمتُ آیةُ النُّبلِ وَ ثَمَرَةُ العَقلِ.۲
خاموشی، نشانه هوشمندی و میوه خرد است.
خاموشی و سکوت، دارای آثار متعددی از مادی و معنوی است که در این مجال، امکان بررسی همه آنها وجود ندارد. از مهمترین آنها، علامت هوشمندی و علامت علم و تفقه است.۳
۴. کاربرد متنوع آب
بر اساس منابع دینی، آب حیاتیترین عنصر، در پیدایش جهان طبیعت۴ و جهان
1.بحار الأنوار، ج۷۴، ص۲۸۲.
2.غرر الحكم، ج۱۳۴۳.
3.الإمام علی علیه السلام: «فِی الصَّمتِ السَّلامَةُ مِن النَّدامَةِ، وَ تَلافِیک ما فَرَطَ مِن صَمتِک أَیسَرُ مِن إدرَاک فَائِدَةِ ما فَاتَ مِن مَنطِقِكَ، وَ حِفظُ مَا فِی الوِعاءِ بِشَدِّ الوِكَاءِ»؛ «خاموشی، مایه مصونماندن از پشیمانی است و تلافی آنچه بر اثر خاموشیات از دست رفته، آسانتر از جبران فایدهای است كه بر اثر سخنگفتنت از كف رفته باشد و نگهداشتن آنچه در ظرف است؛ با بستن بندِ آن است».
بحار الأنوار، ج۷۴ ص۲۱۵.
4.الإمام علی علیه السلام: «وَ قَد سُئِلَ: مِمَّ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ؟: مِن بُخَارِ المَاءِ»
«امام علی علیه السلام در پاسخ به این سؤال كه: آسمانها از چه آفریده شده است؟ فرمود: از بخار آب». بحار الأنوار، ج۵۵، ص۸۸. الإمام الباقر علیه السلام: «كَانَ كُلُّ شَیءٍ مَاءً وَ كَانَ عَرشُهُ عَلَی المَاءِ، فَأَمَرَ اللهُ عَزَّ ذِكرُهُ المَاءَ فَاضطَرَمَ نَاراً، ثُمَّ أَمَرَ النَّارَ فَخَمَدَت، فَارتَفَعَ مِن خُمُودِهَا دُخَانٌ، فَخَلَقَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ السَّمَاوَاتِ مِن ذَلِک الدُّخَانِ، وَ خَلَقَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ الأَرضَ مِن الرَّمَادِ»؛ «همه چیز آب بود و عرش خدا بر آب بود؛ پس خداوند _ عزّ ذكره _ آب را فرمان داد و آن آتشی شعلهور شد. سپس فرمان داد، آتش خاموش شد و از آن دودی برخاست؛ پس خداوند عزّوجلّ آسمانها را از آن دود بیافرید و خداوند عزّوجلّ زمین را از خاكستر [آن آتش ]خلق كرد».
الكافی، ج۸، ص۱۵۳. الإمام الباقر علیه السلام: «أَوَّلُ شَیءٍ خَلَقَهُ مِن خَلقِهِ الشَّیءُ الَّذِی جَمِیعُ الأَشیاءِ مِنهُ، وَهُوَ المَاءُ»؛ «نخستین چیزی كه خدا آفرید و همه چیزهای دیگر از او به وجود آمد، آب بود».
(التوحید، صدوق، ج۳، ص۶۷).