متون روایات از این طریق مومنان را به تشویق هر چه بیشتر برای حلمورزیدن دعوت میکند. قرآن کریم، الگوهای عملی از پیامبران را که مصداق بارز حلم بودند، به عنوان سرمشقگیری یاد میکند و عملاً امت خود را برای کسب این صفت تشویق میکند.۱ حدیث بارز دیگری از آن حضرت، حلم بعد از غضب را از بهترین رفتارهای شخص توانا ذکر میکند:
مِن أَحسَنِ أَفعَالِ القَادِرِ أَن یغضَبَ فَیحلُمَ.۲
از بهترین کارهای انسان قدرتمند این است که چون خشمگین شود، بردباری ورزد.
تمرین بر کنترل رفتار خشم و تشویق به برخورداری از حلم، بیشتر از همه دلالت بر کنترل ظاهری رفتار خشم و کنارهگیری را میرساند؛ بنابراین، هنوز صفت زیبای حلم کامل نیست و به نظر میآید، وقتی حلم به نتیجه خواهد رسید که حتی آن امر باطنی که از جنس غیظ هست نیز، در فرایند حلم از بین برود؛ فلذا اگر حلمورزیدن همراه با کنترل غیظ هم باشد، بهترین نوع حلم محسوب میشود؛ هرچند از لحاظ عملی فرقی بین دو حالت نیست؛ زیرا در هر دو حالت، غضب کنترل شده است؛ ولی در حالتی که غیظ نیز کنترل شود، در واقع غضب به طور کامل ریشهکن شده است. حدیث دیگری از حضرت؛ این نظر را تبیین میفرمایند که فروخوردن خشم، علامت بارزی از تحقق حلم خواهد بود:
مَن کظَمَ غَیظَهُ کمُلَ حِلمُهُ.۳
هر کس خشمش را فرو خورد، بردباریش به نهایت میرسد».
بنابراین، در هر صورت ابتدا لازم است که فرد خشمگین با تمرینهای متعدد حلم، نسبت به بروز رفتارهای پرخاشگری قدرت کنترل خود را تقویت کند. بدین